A nők felelőssége, mi kerül az asztalra

A Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége (FÉSZ) a budapesti Empathy Cafe & Bistro nevű gyermek- és kutyabarát, valamint kerekesszékkel is könnyedén megközelíthető speciality kávézóban tette közzé a 2019 tavaszán készült kutatásának eredményeit. Ebből egyértelműen kiderült, hogy Magyarországon döntő többségében (91%) a nők intézik a családi nagybevásárlásokat. Sőt mi több, 63 százalékuk teljesen egyedül végzi ezt a feladatot. Nagyrészt ők döntenek tehát arról, hogy mi kerül a családi asztalra, ami az egészségmegőrzés szempontjából rendkívül fontos tényező. Ezt a statisztikát egyébként az egybegyűltek is tovább erősítették, hasonlóan ahhoz a tényhez, hogy négy nőből három (77%) legszívesebben szupermarketbe jár vásárolni (hipermarketbe csupán 48%, piacra 33%), mely valószínűleg az időhiánynak és a kényelmi szempontoknak tudható be.

Nem értjük és nem bízunk a címkékben

Ennél meglepőbb eredmény azonban, hogy a vásárlók többsége – saját bevallása szerint – mindig (42%), vagy legalább többnyire (46%) megnézi a címkét, ennek ellenére annak információtartalmában a megkérdezettek alig fele bízik meg. Csupán minden tizedik vásárló (9%) érzi úgy, hogy az élelmiszerek címkéi teljes mértékben megbízható információkat nyújtanak, az inkább bizalommal lévők is csak további 32 százaléknyian vannak.

A megkérdezettek alig több, mint egytizede érzi úgy, hogy teljes mértékben érti a címkén feltüntetett információkat.

Szöllősi Réka, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének (FÉSZ) ügyvezető igazgatója szerint az évek során az emberek egyértelműen elbizonytalanodtak az élelmiszeripari termékek biztonságosságával kapcsolatban. Ennek az egyik legfőbb oka, hogy nem igazán értjük, amit a termékek csomagolásán olvasunk. A megkérdezettek alig több, mint egytizede (13%) érzi úgy, hogy teljes mértékben érti a címkén feltüntetett információkat, a nagyrészt érteni vélők is csak további 32 százaléknyian vannak. – Minél fiatalabb valaki, annál inkább érti és annál megbízhatóbbnak tartja a címkék információit. Illetve minél jellemzőbb, hogy megnézi valaki a címkét, annál jellemzőbb, hogy érti is és meg is bízik az olvasottakban – tette hozzá Szöllősi Réka.

Nagy a zavar a fejekben

Ezzel párhuzamosan azonban érezhető az utóbbi időben elterjedt egészséges életmód mozgalom következtében egy erős ellenérzés is az előrecsomagolt élelmiszerekkel kapcsolatban. Az emberek egy része ódzkodik az E-számoktól és mindentől, amiben tartósítószer vagy adalékanyag van, pedig ahhoz, hogy egy élelmiszer 1-2 napnál tovább eltartható legyen, a saját egészségünk és biztonságunk érdekében fontos, hogy valamilyen szinten ezek is szerepeljenek a készítményekben. Ilyen és ehhez hasonló tévhitek eloszlatását és az emberek élelmiszeripar iránti bizalmának növelését tűzte zászlajára a FÉSZ Hello Food kezdeményezése. Célja továbbá, hogy segítsen eligazodni az embereknek az élelmiszerekkel kapcsolatos, egymásnak sokszor teljesen ellentmondó információk hálójában. A kutatás eredményei szerint ugyanis mindennél lényegesebb, hogy egészséges legyen, amit eszünk. Arról azonban, hogy mi az egészséges, annyi féle elképzelésünk van, ahányan vagyunk.

Az egészség és az ár a legfontosabb

Nincs egészségtelen élelmiszer, csak egészségtelen étrend.

A többség tehát az egészséges (77%) és megfizethető (54%) élelmiszereket részesíti előnyben, a jó minőséget a megkérdezettek valamivel több, mint harmada (38%) várja el, illetve engedheti meg magának.

– Nincs egészségtelen élelmiszer, csak egészségtelen étrend. Éppen ezért önmagában nem elegendő, ha egy élelmiszer biztonságos, összetételét is ismernünk kell ahhoz, hogy jó szívvel tegyük a család asztalára. Ehhez hiteles forrásból kell tájékozódnunk arról, hogy miként illeszthető be az étrendünkbe. A magyarországi dietetikusok, táplálkozástudományi szakemberek ebben segítenek akár személyes konzultációk, akár a friss táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR®, akár az ehhez készült mobil alkalmazás által – hangsúlyozta Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének főtitkára. A Hello Food program keretén belül pedig rengeteg hiteles, közérthető és szakértők bevonásával kialakított tartalommal segítik majd a jövőben az információra éhes fogyasztókat.

Ön is elmondhatja a véleményét!

Ön mit gondol a feldolgozott élelmiszerekről? Mit néz meg a címkén? Min múlik, hogy egy termék szimpatikus-e önnek vagy sem? Miben bizonytalan? Miről szeretne többet tudni? A FÉSZ őszintén kíváncsi mindenki véleményére, ezért, ha szeretné megosztani az érzéseit, gondolatait, kérdéseit a témában, akkor erre a linkre kattintva ön is azonnal csatlakozhat a Hello Food programjához!

További érdekességeket és hasznos információkat a FÉSZ Facebook oldalán, valamint Szöllősi Réka, a FÉSZ ügyvezető igazgatójának heti blogjában is olvashat.


(fotó: shutterstock)