A KSH adatai szerint egy átlagos háztartás összes kiadásának 11-12 százalékát a közlekedésre fordítja. Ez a havi nettó átlagkeresetet figyelembe véve éves szinten akár több mint 480 ezer forintot jelent. A pénzügyi teher mellett pedig egyre nagyobb figyelmet kapnak a környezeti hatások is. Érdemes tehát odafigyelni a közlekedéssel kapcsolatos kiadásaink alakulására.   

Közlekedési eszközeink ökolábnyoma 

Amennyiben – minden más szempontot figyelmen kívül hagyva – jellemzően tömegközlekedünk, kerékpározunk, de néha azért autózunk is, az azt jelenti, hogy 1,7 Földre van szükség, ha nem változtatunk a szokásainkon. Ha az utóbbi időben legalább 4-5 külföldi utunk is volt repülővel, ez a szám 2,6 Földre ugrik – holott lehet, hogy 2-3 úti cél elérhető lett volna vonatközlekedéssel is. 

Mindez könnyen kiszámolható egy Ökolábnyom-kalkulátor segítségével. A Magyar Nemzeti Bank Családi Zöld Pénzügyek oldalán található kalkulátora is figyelembe veszi a számításaiban közlekedési szokásainkat, és azt, milyen eszközökkel hány kilométert utaztunk egy adott időszakban. A távolság, az utasok száma és az elérhető alternatívák persze behatárolják a lehetőségeinket. Azonban nem kell csak a külföldi utakra gondolni, mindennapi szokásainkon is könnyen változtathatunk egészségünk és pénztárcánk, egyúttal a környezetünk védelme érdekében. Hisz a kerékpározás, a gyaloglás, de a tömegközlekedés környezeti hatása is sokkal kisebb az autókénál. 

Ha jármű, akkor elektromos? 

Az elektromos járművek térnyerése már hazánkban is látványos. Ha nem érezzük magunkat elég sportosnak a kerékpározáshoz, már választhatunk elektromos rollert vagy e-kerékpárt is, utóbbira akár pályázati lehetőség is elérhető. 

Egyre elterjedtebbek az elektromos autók, bár még mindig sok a kérdés ezekkel a járműtípusokkal kapcsolatban. Van, aki a zöld rendszámmal azonosítja az elektromos autókat, mások a csendes hanggal, és vannak, akik környezetük megóvásával. De egyáltalán helyes-e az „elektromos” összefoglaló név? És valóban megfelelő-e számunkra egy ilyen közlekedési eszköz? 

A köznyelvben használt „elektromos autó” kifejezés nem fedi le a teljes kínálatot. Az elektromos autók olyan közlekedési eszközök, amelyeket egy vagy több elektromotor hajt. Szakemberek szerint tehát azokra a járművekre, amelyek belső égésű motort is használnak, nem is mondhatnánk, hogy elektromosak. Ezek alapján ismerünk teljesen elektromos és vegyes megoldásokat, vagyis: 

  • hibrid-; 
  • plug-in, azaz konnektoros hibrid-; 
  • hatótávnövelt elektromos; 
  • hidrogénhajtású, vagyis üzemanyagcellás elektromos; 
  • tisztán elektromos járműveket.

Zöldkerék alkalmazás a jó döntésért 

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának szakértői szerint az autóvásárlás – a pénzügyi lehetőségeken belül – jelentős részben érzelmi folyamat is. Azonban nem elég a pénzügyi konstrukciót, a műszaki adottságokat vagy az emocionális szempontokat átgondolnunk. Érdemes arra is figyelemmel kell lennünk, hogy mire, hogyan és hol fogjuk majd használni a járművet – arról nem is beszélve, hogy milyen hajtással. Egy átlagos magyar vásárlóban azonban még számos kérdés merül fel az elektromos autók hallatán. Nem túl drága? Nem fog lemerülni útközben? Tényleg környezetbarát? A kérdések megválaszolására, az aggályok eloszlatására jött létre az MNB és a BME együttműködésének köszönhetően a Zöldkerék alkalmazás, ami több, mint egy „átlagos” elektromos autó kalkulátor. 

Személyre szabott javaslatok 

A fejlesztők szerint a Zöldkerék alkalmazás célja nem az, hogy a felhasználó mindenképpen elektromos autót vásároljon, hanem az, hogy ki tudja választani a használati szokásainak legmegfelelőbb típust és hajtást. A program használata előtt beállíthatjuk utazási profilunkat, hogy eljussunk a legkedvezőbb megoldásig. A kutatók már megállapították, hogy a tisztán elektromos hajtás jelenleg az agglomrációból ingázóknak és a városban közlekedőknek a legoptimálisabb, míg a hibridek használata az országúti vegyes használatban a legkedvezőbb. A programban beállíthatjuk a töltési lehetőségeket, valamint a pénzügyi szempontokat is. Ezt követően több járművet választhatunk, összehasonlítva azokat különböző értékek szerint és diagrammok formájában. Az alkalmazás egy nonprofit projekt keretében létre jött, ingyenes döntéstámogató szolgáltatás, amellyel a zöld szemléletformálás is cél, az egyén és a Földünk érdekében.