csalad.hu - Az éttermek hatnak az étkezési szokásainkra
CSALAD.HU
Ahol otthon vagy!
Az éttermek hatnak az étkezési szokásainkra
csalad.hu
2019. ápr. 12. 14:05
Életmód
Komoly hatással vannak a vendéglátók az emberek étkezési szokásaira, sőt, képesek megváltoztatni is azt. Szakemberek szerint az éttermek jelentős része nem csak reagál az aktuális trendekre, hanem alakítja is azokat. Így hatással van az otthoni sütés-főzésre is.

Nagy tévedésben vannak azok, akik azt hiszik, hogy az éttermek és azok tulajdonosai naphosszat csak azon fáradoznak, hogy a lehető leginkább megfeleljenek a vásárlói igényeknek.


A Conversation című, elsősorban egyetemi, tudományos cikkek és írások publikálásával foglalkozó nemzetközi online lapban a kanadai University of Guelph három professzora (Michael von Massow, Alfons Weersink, Bruce Gregory McAdams) arról ír, milyen komoly hatással vannak a közgondolkodásra az éttermek és vendéglátók Észak-Amerikában.


A gazdasági szakemberek nem véletlenül érdeklődnek az iránt, hogy vajon a szakácsok milyen befolyással vannak a fogyasztásra. Az adatok szerint az Egyesült Államokban ételre fordított pénz nagyjából felét a nem otthoni étkezésekkor költik el az emberek. A summa igen tetemes, évente 800 milliárd dollárt tesz ki! Kanadában egy nagyságrenddel kisebb az éttermi számlák összessége, 80 milliárd, és ez “csak” a harmadát teszi ki a táplálkozásra fordított pénznek.


A cikkírók szerint a vendéglátók számára létkérdés a folyamatos újítás, egyrészt a hús árának növekedése, másrészt a munkaerő költségeinek emelkedése miatt. Vagyis azon dolgoznak Amerikában, hogy a költségek csökkentése mellett lakassák jól a vendégeket. Ehhez pedig igyekeznek változtatni a trendeken, és mindenekelőtt az asztalra került ételeken. Csak marketing és megfelelő tálalás kérdése, hogy a vékonyabb hússzelet, több zöldség párosítást a vendégeket ne felháborítónak, hanem üdvözlendőnek tartsák.


Az igazán exkluzív éttermek kínálatában általában az idényzöldségek és hozzávalók dominálnak, és az étlapon sok tucat helyett csak néhány fogás szerepel - belátható, hogy mindenképpen ez a költséghatékonyabb megoldás. Ráadásul így sokkal nagyobb tér nyílik a vendéglátó számára, hogy a kínálatában lévő fogások különlegességeire irányítsa a vevők figyelmét. Akik aztán odahaza is igyekeznek a “divatot” követni, amit az étteremben láttak.


A cikkírók szerint nem csak az alapanyagok kiválasztása és az arányok meghatározása eredeztethető az éttermektől, hanem az elkészítési módok változása is. Ki akart volna 20 évvel ezelőtt hosszú órákon keresztül, alacsony hőfokon sütni néhány szelet húst, ma pedig a trendekre odafigyelő háziasszonyok előszeretettel próbálkoznak a sous vide eljárással.


De nem kell ennyire a csúcsgasztronómia felé venni az irányt. Idehaza is egyértelmű trend: a friss zöldségek használata a szárított helyett (például petrezselyem esetében), az előre kevert ételízesítőket pedig egyre többen hagyják a boltok polcain, hiszen kifejezetten ciki lett a használatuk jobb körökben. Előre tört a kapirgálós csirke és a szabad tartásból származó tojás - amit nem a háziurak követeltek ki maguknak, sokkal inkább az állatvédők irányították rá a figyelmet az ipari állattartás kegyetlenségeire. Más kérdés, hogy a hús állaga és íze is jobb, nem csak a megboldogult tenyészállat egykori kedve.


Az Egyesült Államokban és Kanadában jelentős a konyhakész ételek értékesítése, sőt, egyre több helyen lehet kapni olyan csomagokat, amikkel az éttermek, láncok egyik-másik fogását lehet odahaza összeállítani. A házhozszállítást már nem csak a vendéglátók végzik saját kínálatukból, vannak “bérvásárlók” is, akik oda mennek és azt az ételsort kérik ki, amit az otthon ülő vevő szeretne enni, de egyre népszerűbb az éttermeknél előre rendelt, és időre becsomagolt fogások vásárlása is.