Az ADHD nem „rossz gyermek” vagy „neveletlen gyermek szindróma”. A túlzott aktivitásnak és a figyelem zavarának a hátterében genetikai és idegrendszeri okok húzódnak meg, valamint bizonyos kémiai anyagok (például a dopamin) zavara, amelyek az idegsejtek közötti ingerületet továbbítják. ADHD esetén ezek az anyagok kiáramolnak a sejtekből, de túl gyorsan térnek vissza oda.

A gyermek nem tud másképp működni

A tünetekért olyan agyi területek felelősek, amelyek nem állnak tudatos kontroll alatt. Így a gyermek nem nem akar, hanem nem tud másképp működni – hangsúlyozza a gyermekut.hu cikke.

A diagnózishoz sohasem elegendő egy tünet, a figyelemzavar és a hiperaktivitás köréből legalább 6 tünetnek kell tartósan fennállnia, és az is feltétel, hogy súlyosságuk akadályozza a kisgyermek napi működését, a beilleszkedést és az alkalmazkodást. A gyermekek közel 5%-át érinti, nagyobb részben a fiúkat.

A viselkedés jellemzői

A nagy aktivitás, a sok mozgás, azaz a túlzott mozgási szükséglet már az anyaméhben is megjelenik. Később a csecsemő sokat hánykolódik, lerúgja a takarót, fordítva ébred, mint ahogy lefektették a kiságyban, mozgás- és beszédfejlődése gyors. Gyakran láthatjuk, hogy esésében benne van a felkelés mozdulata, a járás megtanulása után pedig szinte futva közlekedik. Olyan, mintha felhúzták volna, keze lába jár, izeg-mozog, fészkelődik, nem tud egy helyben nyugton maradni, megülni.

Állandóan új ingereket, tevékenységeket keres, de ezekbe nem tud belemerülni, előbb abbahagyja, semmint sikert érne el, örömét lelné benne. Mindig valami újat szeretne, de ha megkapja, nem lesz elégedett, újabb kihívás izgatja. Sem a játékban, sem az evésben nem tud elmerülni. Nehézségei vannak a tevékenységek megszervezésében, állandó ellenőrzést igényel.

Sokat és hangosan beszél, „tele van vele a ház”, de alig hallja meg, ha hozzá beszélnek. Gyors, impulzív, félbeszakít másokat, folyton közbekiabál.

A figyelemzavara miatt nem hallgat végig utasításokat, a szülői instrukciók felénél már kiszáll a kapcsolatból, de játékhelyzetben sem tud tartósan figyelmet fenntartani. Nem követi az instrukciókat, nem várja meg, hogy rá kerüljön a sor, figyelme könnyen terelődik, félbehagy dolgokat. Nem veszi figyelembe mások igényeit, szükségleteit, ezért gyakran önzőnek tűnhet.

Óvodáskorban a kudarc elviselésének nehézsége miatt– nem tud veszíteni – könnyen agresszívvá válhat.

Együttélés az ADHD gyermekkel

A kisgyermek feltétel nélküli elfogadása nem azonos az adott viselkedés elfogadásával.

A szülő leginkább úgy tud segíteni, ha a kisgyermekét feltétel nélkül elfogadja, de ez nem azonos az adott viselkedés elfogadásával.

Van, amikor az egyértelmű szabályok segítenek. Egyszerre lehetőleg csak egy feladatot adjunk – a többire úgysem fog emlékezni, ezért azokat nem is csinálja meg. Ezek a szülő kompetenciájába tartoznak.

Van, amikor a pszichológiai módszerek segíthetnek, és az óvoda vagy szakszolgálati pszichológus segítségét kell igénybe venni.

Más esetben gyógyszerek segíthetik a gyermeket a helyzetével való megküzdésben, gyermekpszichiáter felügyelete és irányítása mellett.

A teljes család számára nagy kihívás az ADHD, mivel a szülők gyakran azt gondolják, hogy nem elég jó szülők, és tehetetlennek érzik magukat, mert nem tudnak hatással lenni a gyermekükre. Az „ezerszer elmondtam és mégsem azt csinálja” helyzettel naponta kell szembesülniük.

Ráadásul minden figyelem és törődés ellenére a gyermek rendszeresen veszélynek van kitéve, képes a saját lábában elesni, gyakran szenved el kisebb-nagyobb baleseteket.

Az előnyök

Ha elismerik a tevékenységét, a gyerek szárnyakat kap, és bármit hajlandó megcsinálni. Azokban a helyzetekben, amikor számára értelmes, érdekes tevékenységbe vonjuk be, igen hosszú ideig oda tud figyelni. AZ ADHD-s gyermekek általában kedvesek, szerethetők, segítőkészek, és magas empátiás képeséggel rendelkeznek. Jó kommunikációs képességük miatt többnyire sikeresen alakítanak ki és tartanak fenn kapcsolatokat.

Ha még több a gyermekek fejlődésével kapcsolatos cikket olvasna, kattintson a gyermekut.hu oldalra.