A két szervezet szakmai támogatást nyújt azoknak a kedvezményezettnek, akiket korábban nyertesnek hirdettek az összesen 3500 új bölcsődei férőhely létrehozását biztosító pályázati kiíráson (RRF-1.1.2-21 „Bölcsődei nevelés fejlesztése”).

A kiemelt projekt („Tudásmegosztás a bölcsődei nevelés kapacitásfejlesztésében”, RRF-1.1.1-22-2022-00001) célja, hogy támogassa a nyertes pályázók által kiválasztott mintatervek helyi adaptálását annak érdekében, hogy azok megfeleljenek a helyi adottságoknak, az építési követelményeknek, valamint a bölcsődeszakmai elvárásoknak. Összességében pedig országosan, egységesen kiemelkedő színvonalú bölcsődék épüljenek.  

A tájékoztató napon kérdések feltételére is volt lehetőség

A Lechner Tudásközpont építészeti és műszaki támogatást nyújt a pályázat nyerteseinek. A Családbarát Magyarország Központ pedig azt vizsgálja, hogy a bölcsődepedagógiai szempontok rendben vannak-e az építés során. Mindkét szervezet a tervezés és kivitelezés valamennyi fázisában, folyamatosan válaszolja meg a hozzájuk érkező kérdéseket, a tájékoztató napon pedig személyesen is alkalmat biztosít a konzultációra.

Nagy érdeklődés a tájékoztató napon

Dr. Szuromi-Kovács Ágnes, a Családbarát Magyarország Központ ügyvezetője örömét fejezte ki, hogy nagy az érdeklődés az immár második tájékoztató nap iránt. Az ügyvezető a jelenlévőknek elmesélte, hogy a Családbarát Magyarország Központ épületében korábban bölcsőde működött, ezzel is illusztrálta a társaság bölcsődékhez fűződő szoros kapcsolatát. Az épület ma munkahelyi bölcsődének is helyet ad, a Családbarát Magyarország Központban működő Gyermekút Módszertani Központ pedig a korai fejlesztést segíti.    

Dr. Szuromi-Kovács Ágnes, a Családbarát Magyarország Központ ügyvezetője

A bölcsődefejlesztések aktualitásai

– Ez egy olyan hajó, amiben közösen ülünk. Ebben a konstrukcióban mindannyian kedvezményezettek vagyunk, a magyar állam is – mondta Tóthné dr. Csonka Enikő, a helyreállítási terv végrehajtásáért felelős helyettes államtitkár, majd ismertette az RRF bölcsődei felhívás aktualitásait. Eszerint a pályázat első szakaszában 96 első körös végső kedvezményezett van, akik 3392 új bölcsődei férőhelyet hoznak létre. Jelenleg a kivitelezések több mint 40 helyszínen megkezdődtek, és 6 helyszínen a műszaki készültség már 100 százalékos. Az eddig kifizetett támogatás összege 18,13 milliárd forint. A megmaradt forrásból megnyitották a harmadik szakaszt is. A harmadik szakaszban a kör 16 kedvezményezettel bővült, akik 660 új férőhelyet hoznak létre. A támogatási összeg ebben a szakaszban több mint 9 milliárd forint.

Tóthné dr. Csonka Enikő helyettes államtitkár

A működési engedélyek kérdésköre

Dr. Erőssné dr. Nacsa Olga, a Kulturális és Innovációs Minisztérium osztályvezetője előadásában a bölcsődei ellátás biztosításához szükséges működési engedélyt érintő kérdésekről beszélt.  

– A működési engedély – más néven a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzés – közhiteles hatósági nyilvántartás, amelyet a Magyar Államkincstár működtet, és a kormányhivatalok módosítják, ők végzik a bejegyzést, módosítást, törlést – közölte Dr. Erőssné dr. Nacsa Olga. Hangsúlyozta: követni kell, hogy a szolgáltatói nyilvántartásba hány férőhely van bejegyezve, mert ennyi gyerek lehet a bölcsődében.

Dr. Erőssné dr. Nacsa Olga, a Kulturális és Innovációs Minisztérium osztályvezetője

Felhívta a jelenlévők figyelmét arra is, hogy a működést engedélyező szerv az a területileg illetékes kormányhivatal, ahol az intézmény (bölcsőde, minibölcsőde) működni fog. Az ügyintézés elektronikusan történik, a kérelmet elektronikusan kell benyújtani.  

– Általános tapasztalat, hogy amíg nem indul el az ellátás egy településen, addig nincs is rá igény. Amint elindul a szolgáltatás, akkor jelentkeznek a szülők az ellátásra. Éppen ezért nem kell a teljes bölcsőde összes szakemberét azonnal regisztrálni, kezdetben elég csak egy csoporthoz szükséges munkatársakat bejelenteni. Ez a könnyítés azonban csak a személyi feltételeket érinti, a tárgyi eszközökkel rendelkezni kell a működési engedély igénylésekor – részletezte a Kulturális és Innovációs Minisztérium osztályvezetője.

A Szakmai Program és mellékletei  

– A Szakmai Program a bölcsőde működésének egyik alapdokumentuma, amely igazodik a helyi sajátosságokhoz, a családok és a fenntartó elvárásaihoz – ismertette Németh Mária, a Családbarát Magyarország Központ szakmai szakértője. Hozzátette: a szakmai Program kidolgozásának alapja a bölcsődei nevelés-gondozás országos alapprogramja.

A szakmai szakértő előadásában ismertette a Szakmai Program készítésének szempontjait, kiemelve a már korábban felmerült kérdéseket, problémákat és az azokhoz kapcsolódó tanácsokat.

Németh Mária, a Családbarát Magyarország Központ szakmai szakértője

A bölcsődei kivitelezések szakmai tapasztalatai  

– A bölcsőde építése közben helyszíni bejáráson ellenőrizzük a folyamatokat, és ha műszaki problémát látunk, akkor azokat jelezzük – mutatott rá Dr. Deák Márton, a Lechner Tudásközpont főosztályvezetője.  

– A helyszíni szemlén elsősorban azt vizsgáljuk, hogy az adatszolgáltatásnak megfelelően történik-e az építés, és van-e olyan műszaki probléma, ami a megvalósulást veszélyezteti – részletezte a főosztályvezető. Hangsúlyozta: igyekeznek nagyon naprakészen követni, hogyan alakulnak a kivitelezési folyamatok.

Dr. Deák Márton, a Lechner Tudásközpont főosztályvezetője

Deák Márton elmondta, hogy a Lechner Tudásközpont mintatervekkel, segédletekkel építészeti támogatást nyújt.  

– Célunk, hogy segítsük a projektek elkészülését és azt, hogy időben megvalósuljanak – hangsúlyozta a főosztályvezető, aki valós példákkal és tanácsokkal is ellátta a jelenlévőket.  

Támogatási szerződések, finanszírozás, lebonyolítás tapasztalatai  

Dr. Babicz Dávid, a Magyar Államkincstár humánszolgáltatási referense felhívta a figyelmet arra, hogy a felhívás mellett a pénzügyi elszámolhatósági útmutató és az arculati kézikönyv hasznos segítség a RRF pályázat során.

Dr. Babicz Dávid, a Magyar Államkincstár humánszolgáltatási referense

– A konstrukció lebonyolító szervezeteként működő Magyar Államkincstár Vármegyei Igazgatóságain közel 50 fő vesz részt a projektek megvalósításában, akik között a koordináló szerepet az Államkincstár fővárosi központja végzi – tudatta a referens. Előadásában részletesebben kitért az előlegigényléssel, a szerződésmódosítással, a beszámolókkal és a mérföldkövekkel kapcsolatos kérdésekre is.  

A korábbi tájékoztató napon elhangzottakról itt olvashat részletesebben.