Medgyesi Réka

Réka az elmúlt másfél évtizedben több pozícióban is megfordult, jelenleg a vállalat HR-osztályán belül képzésfejlesztési és szakképzési csoportvezetőként dolgozik. 

– Ez az első munkahelyem, így tulajdonképpen a dm-mel együtt nőttem fel – meséli. – A főiskola mellett kezdtem el itt dolgozni, kezdetben diákmunkát végeztem az üzlethálózatban és annyira beleszerettem a dm emberközpontú szemléletébe, hogy ott ragadtam. Öt-hat évet töltöttem azon a területen, utána kerültem át a HR-osztályra. Az én életem is jó példa arra, hogy minden életszakaszomban meg tudtuk találni, miként tudunk együttműködni. A diplomám megszerzése után szerencsére a cégen belül, a végzettségemnek megfelelően tudtam váltani. 

– Az emberekkel való foglalkozás a szívügyem – teszi hozzá. – Gyerekkorom óta mindig abban voltam erős, hogy megtaláltam másokkal a közös hangot, nyitott vagyok, szeretem a társasági életet. Kiskoromban sok időt töltöttem a nagyszüleimmel, emlékszem, bárhova is vittek, mindig mindenkivel megtaláltam a közös hangot. Van egy szilárd belső indíttatásom, hogy harmóniában tudjak működni a környezetemmel és ehhez másokat is hozzásegíthessek. Ez is hozzájárul, hogy teljesen optimális a munka-magánélet egyensúlyom, aminek a megteremtését ráadásul kifejezetten támogatja is a cég. Itt úgy érzem, nem is dolgozom, olyan mintha a munkám a hobbim lenne. Munkáltatói szlogenünk teljes mértékben megvalósul az életemben, miszerint "Éld meg másképp a munkát!". Hiszek benne, hogy egy olyan közösségben dolgozunk, ahol minden munkatársunk is ugyanígy tud gondolni a dm-re. 

Kiemelkedően magas a nők aránya 

Medgyesi Réka képzésfejlesztési és szakképzési csoportvezetőként egy hattagú, hölgyekből álló csapatot vezet. A több mint 260 üzletben csaknem háromezer dolgozót foglalkoztató cégnél a női munkatársak aránya 80 százalék fölötti, a vezetők körében pedig 91 százalék, ami országosan is egyedinek számít. 

– A kollégáimat szeretem a legjobban a munkámban – mondja Medgyesi Réka. – Rengeteg pozitív impulzust kapok tőlük minden nap, mivel nagyon jó emberekkel van lehetőségünk itt együtt dolgozni. Fontos számomra, hogy olyan vállalat vagyunk, amely azért fáradozik, hogy élhetőbbé, környezettudatosabbá tegye a világot. Számos fenntartható terméket forgalmazunk, emellett odafigyelünk vásárlóinkra, partnereinkre és a munkatársainkra, és hiszünk az őszinte párbeszéden alapuló kommunikáció fontosságában, a munkában és a magánéletben egyaránt. Az üzleteinket például úgy alakítjuk ki, hogy a sorok között kényelmes, nagyobb helyet hagyjunk, hogy babakocsival is könnyen elférjenek a családok. Apróságnak tűnik, mégis milyen sokat jelent. Az új üzleteinkben már szoptatósarkokat is kialakítottunk, ahol nemcsak nyugalom várja a kismamákat, de meg is etethetik a gyermeküket. Egy-egy ilyen berendezési elem az édesanyák számára is nagy könnyebbség, hiszen így nem kell azon aggódniuk, hogyan oldják meg a helyzetet. Folyamatosan kapunk visszaigazolást, hogy ezek a megoldások mind-mind hozzájárulnak a családbarát gondolkodáshoz. 

– Hogy miért dolgoznak nálunk ilyen nagy számban a nők? Amióta jelen van a cég Magyarországon, elég komoly szerepet kap a részmunkaidős foglalkoztatás. Ez a felfogás nagyfokú rugalmasságot biztosít a munkatársaknak, nagyjából a kollégák 65-70 százaléka így dolgozik. Azt gondolom, ez főleg a nők számára egy nagyon vonzó lehetőség. 

Stabil társ a mindennapokban 

A legutóbbi tanúsítási folyamat során a dm Kft. megkapta a Családbarát Hely minősítést. A Családbarát Magyarország Központ által adományozott tanúsító védjegy kifejezi a szervezet családbarát szemléletű működés iránti elkötelezettségét, valamint az ennek megvalósításáért tett alapvető intézkedések meglétét. A Családbarát Hely tanúsító védjegyre Magyarország egész területéről pályázhatnak mikro-, kis-, közép és nagyvállalatok, melyek tartozhatnak a verseny-, köz- és a nonprofit szektorba, illetve lehetnek civil szervezetek és közintézmények egyaránt. 

– Alapvetően mindig is közel állt hozzánk, az identitásunkhoz a családbarátság. Ez a szemlélet a cég alapítójától, a német Götz Werner úrtól ered, akit sajnos nemrég veszítettünk el. Különleges örökséget hagyott hátra, hiszen olyan értékeket teremtett, amelyek tovább élnek. Ő mindig hitt az emberközpontúságban, az egyéni felelősségben és abban, ha figyelembe vesszük az emberek igényeit és alkalmazkodunk az élethelyzeteikhez, akkor nemcsak munkahelyként tekinthetünk egy vállalatra, hanem egy olyan hellyé válhatunk, ahova minden nap örömmel indulnak el a munkatársak. Annyira magunkénak éreztük ezeket a gondolatokat, hogy amikor HR-berkeken belül felmerült az ötlet, rögtön meg is pályáztuk a védjegyet. Összedolgoztunk, minden szükséges dokumentációt elvégeztünk, hogy minél előbb zászlónkra tűzhessük az elismerést. Mindannyian úgy láttuk, minimális befektetésre van szükség ahhoz képest, mennyi plusz hozadékkal jár, és akár munkavállalóként, akár vásárlóként tekintünk a dm-re, nagyon megragadó üzenetértéke van. Mindezek is bizonyítják, olyan munkahely vagyunk, amely megbízható és stabil társ az emberek mindennapjaiban. 

Erős a társadalmi felelősségvállalás 

Hogy mitől jó egy munkahely? Medgyesi Réka ennek kapcsán megvilágította, hogy a családbarát szemlélet és a biztonság milyen kiemelt helyen áll a munkatársai és a saját értékrendjében. 

– Az elmúlt két évet is figyelembe véve a biztonság, a megbízhatóság és a stabilitás felértékelődött a kollégáim és a saját fontossági sorrendemben is. Mindemellett a munkakörnyezet, a fejlődési lehetőség és munkakultúra is fontos, illetve, hogy szervezetként milyen értékeket képviselünk. A HR-területre például most tért vissza egy kolléganőm a babázás után. Részmunkaidővel, mentoring rendszerrel, integrációval vártuk. Alapvetően minden visszatérést egy párbeszéd előz meg, amely révén közösen egyeztetjük a visszatérés folyamatát, mérföldköveit. Jelenleg is otthonról dolgozik a gyermeke mellől. Az elsők között tisztáztuk, hogy mennyit szeretne dolgozni, milyen terület felé nyitna és hogyan tudja megoldani a baba melletti munkát. A lehetőségeket és az igényeket igyekszünk egybegyúrni. Jellemző ránk, hogy minden területen visszavárjuk a kismamákat. Visszatérésüket követően mentort kapnak, és jól felépített programmal segítjük a visszailleszkedésüket, hogy össze tudják egyeztetni a munkahelyi és az otthoni feladataikat. Volt rá példa, hogy teljes állású munkatárs részmunkaidőben tért vissza, majd egy idő után úgy érezte, hogy ismét vállalná a korábbi feladatára fordított időt, de kicsit túlbecsülte a dolgot, nem tudta összeegyeztetni a családját az állásával, így visszatért a részmunkaidőhöz. Biztonságot adott számára, hogy kötetlenül válthatott. A központi pozícióknál régóta van lehetőségünk az otthoni munkavégzésre, ez már a járvány időszaka előtt is működött. Távmunka és rugalmas munkavégzés, akár vezetői pozícióban is. 

Jobb adni, mint kapni! 

A dm büszke lehet számos, családokat támogató intézkedésére, rendezvényére és a kifejezetten erős CSR-tevékenységére (vállalati felelősségvállalás), ami a munkavállalók tetszését is rendre elnyeri. 

– A családi napunkat regionálisan szervezzük meg, egyidejűleg öt helyszínen valósul meg az esemény az országban, hogy minden munkatárs számára könnyebben megoldható legyen a részvétel. Ez körülbelül háromnegyed éves szervezőmunkát igényel, ahogy lezártuk az előzőt, szinte már kezdjük is szervezni a következőt. Ennek a megvalósítására az elmúlt két évben sajnos nem volt lehetőségünk, mivel nem szerettünk volna több ezer embert egy helyre összeszervezni, de már nagyon várjuk, hogy újra megrendezhessük az eseményt. Minden rendezvényről kérünk visszajelzést a munkatársainktól, hogy reagálhassunk az általuk tett javaslatokra. Minden visszajelzésre nyitottak vagyunk. A jelenlegi dolgozói munkaruhát például egy korábbi felmérésünk alapján módosítottuk, illetve az üzleteinkben használt berendezések kapcsán is volt arra példa, hogy munkatársi visszajelzés alapján vezettünk be egy alkatrészt, amit azóta is használunk a teljes hálózatunkban. A Mikulás-ünnepség is nagyon népszerű. Több turnust szervezünk, hogy mindenki elférjen a helyszínen. Az utóbbi két évben erre online került sor, legutóbb ráadásul még különlegesebb volt az esemény, mert a munkatársaink vettek részt abban a videóban, amelyben táncokat tanítottak és különböző aktivitásokat mutattak be a gyerekeknek. A kollégáink 14 éven aluli gyermekeinek létszáma 1500-1700 fő között van, ebből általában 600-800 fő vesz részt egy Mikulás-ünnepségen. Minden évben a vasúttörténeti parkban kerül sor a gyermeknapi rendezvényünkre, illetve hagyományos program még a munkatársaknak szervezett évzáró esemény és számos különböző csapatépítő összejövetel is – mesélte Medgyesi Réka. 

– Büszkék vagyunk rá, hogy erős nálunk a CSR-tevékenység, azaz a társadalmi felelősségvállalás. Számos CSR-tevékenységünk egyike az Egy nap másokért programunk, amelynek keretében el tudunk menni más szervezeteket segíteni. A program által például anyaotthonokat, állatmenhelyeket, hátrányos helyzetű családokat segítő szervezeteket keresünk meg. Ott töltünk egy napot és a munkánkat az ő javukra fordítjuk. Sok megható pillanatot éltünk már át ennek köszönhetően, jellemzőek a nagy összeborulások egy-egy ilyen nap alkalmával. Mi is jártunk már a kollégáimmal Bicskén egy nevelőotthonban, ahol belefolyhattunk az ottani munkába. Egy állatmenhelyen történt látogatásunk alkalmával pedig az egyik munkatársam szerzett életre szóló élményeket. Korábban tartott a kutyáktól, de annyira feloldódott a nap során, hogy legyőzte a félelmeit és azóta sokkal nyitottabbá vált a négylábú kedvencekre. Az Együtt a babákért kampányban pelenkaadományt biztosítunk rászoruló családoknak, a Nap gyermekei programban pedig a napvédelemre hívjuk fel a figyelmet. Ennek keretében óvodák nyújthatnak be pályázatot, a nyertes intézmények felújításához, vagy játszóterének kialakításához, felújításához járulunk hozzá.