A mostani tanévkezdés jóval biztonságosabb lesz, mint az egy évvel ezelőtti – hangsúlyozta közleményében az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Mivel nincsenek érvényben szigorú korlátozások a mindennapi életben, így az iskolákban sem írnak elő ilyen intézkedéseket.

Késely Arina és Kabátnik Tímea a 10. évfolyamot kezdi a zuglói Madách Tánc- és Színművészeti Szakgimnáziumban. Az elmúlt évet ők is nagyrészt az online oktatásban töltötték, a nappaliban álltak a hevenyészett balettrúdnál, majd, mint minden iskolás, ők is a képernyő elé ültek be a közismereti órákra. Talán soha nem várták még annyira az iskolakezdést, mint most.

– Nagyon élveztem a nyarat, jó volt, hogy kicsit szabadabban lehetett jönni-menni, könnyebb volt, hogy az arcunk nem izzadt bele a maszkba a buszon. De alig várom, hogy újra ott legyünk a teremben. Azért furcsa lesz, hogy megint bent kell dolgozatokat írni, és be kell ülni a padba – kezdi Tímea.

– Visszaigazolás lesz az új tanév, hogy az online tanulás alatt mennyire tudtuk magunk által feldolgozni, elsajátítani a tananyagot – folytatja Arina. – Egy kicsit tartok azért attól, hogy újra lesznek szigorítások, és online oktatásra kényszerülünk.

Nem minden volt rossz

A lányok szívesen tovább vinnék az új tanévben is a digitális oktatás néhány vívmányát.

Fontos dátumok az új tanévben: A 2021/2022-es tanév rendjéről szóló kormányrendelet alapján az iskolai év szeptember 1-jén, szerdán kezdődik, és 2022. június 15-ig, szerdáig tart. A következő tanévben összesen 181 napig – a szakgimnáziumokban 179, a gimnáziumokban és szakiskolákban 180 napig – kell majd iskolába járni. Ez alól a végzősök kivételek: az érettségi előtt álló középiskolásoknak az utolsó tanítási nap 2022. április 29-én lesz.

– A Classroom-rendszert például, a hasznos dolgokat jó lenne megtartani, jobban képbe kerültünk az internet világában – meséli Arina. – Én soha nem tanultam volna meg weboldalt készíteni, ha nem vagyunk online – teszi hozzá Tímea, aki az elmúlt hónapokban az osztály „projektgurujává” képezte magát. – Szerintem a tanárok is megtanulták, hogyan lehet jól használni az online felületeket, talán nem kell majd annyit használni a tankönyveket, ez a része reméljük, megmarad.

Arina úgy véli, a gyakori kézmosás, a kézfertőtlenítés szokása nem változik szeptembertől sem. – Ez már mind berögzült, fontos, hogy a tisztaságérzet meglegyen. Tímea hozzáteszi: – Kicsit vissza kell rázódni a koránkelésbe és jobban be kell osztani az időnket, de nagyon jó lesz már visszatérni.

Nagyon sok diákra igaz lehet most, hogy a korábbiaknál sokkal jobban várja a tanévkezdést. Németh Erika klinikai gyermek szakpszichológus szerint ugyanakkor óriási egyéni különbségek vannak, nagyon vegyes a kép.

– Aki szorongóbb típus, annak lényegesen nehezebb lehet a visszailleszkedés, az, hogy mindent újra elölről kell kezdeni.

A kulcs a beszélgetés

A szakértő szerint azoknak lehet most nagyon nehéz, akik akár az általános iskolát, akár a gimnáziumot tavaly kezdték.

– Az az egy év arról szólt volna, hogy összerázódik az osztály, mindenki megtalálja a helyét a közösségben. Ők most úgy kezdhetnek neki, hogy nem tudják, az idén vajon sikerül-e összekovácsolódni.

Németh Erika szerint bármilyen traumáról vagy nehézségről beszélünk, nagyon fontos, hogyan zajlik a feldolgozási időszak.

A tanév első félévének 2022. január 21-én lesz vége, az iskolák január 28-ig értesítik majd a diákokat és a szülőket a félévi eredményekről. Az őszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2021. október 22. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap. 2021. november 2. (kedd). A téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2021. december 21. (kedd), a szünet utáni első tanítási nap 2022. január 3. (hétfő). A tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2022. április 13. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2022. április 20. (szerda).

– Egy sok-sok változással teli élethelyzet lehetőséget ad arra, hogy fejlődjünk benne, új megküzdési lehetőségeket találjunk. A covid-os időszak feldolgozásában is az egyik kulcs, hogy miként tudtak-tudnak erről az emberek másokkal beszélgetni, és ez igaz a diákokra, tanárokra is. Mindenféle érzésről szabad beszélni, arról, ami nehézséget okozott, de arról is, ami esetleg pozitívumként mutatkozott meg.

A pszichológus hozzátette, szükség lehet iskola-pszichológusok vagy a pedagógiai szakszolgálat segítségére is a karanténos tanévek okozta traumák közös feldolgozásához.

– A tanárokra a covid-helyzet, az online oktatás módszertanának, eszköztárának kidolgozása nagyon nagy terhet rótt. Picit félek attól, hogy a közösen megélt eddig ismeretlen élethelyzet nem volt mindenhol összekovácsoló hatású. Azoknál a csoportoknál, ahol a tanárok igyekeztek hangsúlyt fektetni abba, hogy „mi egy csapat vagyunk”, ott kisebb lehet az utólagos megrázkódtatás, könnyeb lehet a visszatérés. De sok helyen a szétforgácsolódás felé is mehetett a folyamat, ott jól jön majd a segítség.

A szakértő azért abban bízik, hogy a lelkesedés, az újra találkozás öröme sokat segít majd a feldolgozásban és visszatér az iskolai élet a normál kerékvágásba.

A biztonságos tanévkezdés érdekében 4 oltási nap is lesz az iskolákban, augusztus 30-án és 31-én, valamint szeptember 2-án és 3-án, az iskolaorvosok és háziorvosok bevonásával, Pfizerrel oltják a 12 éven felülieket. A megadott határidőig majdnem 48 ezer 12 év feletti általános és középiskolást regisztráltak a szülők az oltásokra.