A Sonia Sumar által kifejlesztett technika egy jóga alapú program, amelynek célja, hogy segítse a fogyatékos gyermekeket és felnőtteket a természetes fejlődésük útján. Az órák tematikája a testbeszédet olvasva, egyénre szabottan épül fel, speciális légzésgyakorlatok és relaxációs technikák alkalmazásával. A testhelyzetek gyakorlása a többi között a finommotorikus és koordinációs képességek elsajátításában nyújt segítséget, a mantra éneklés pedig a ráhangolódás és a figyelem megtartásának egyik eszköze.

– 2018-ban találtam rá a Yoga for the Special Child® módszerre, amikor azt kerestem, hogy milyen lehetőségek vannak a fogyatékos emberek fejlesztésére a jóga területén. Korábban már dolgoztam fogyatékos felnőttekkel egy alapítványnál, ahol a gerincjóga és a hatha jóga elemeit beillesztettem a foglalkozásaikba és azt tapasztaltam, hogy ez nagyon jól működik. Koppenhágában tanultam meg a módszert, ezután kezdtem el itthon alkalmazni.

Magyarországon hagyományosan több sikeres, világszerte elismert lehetőség létezik a fogyatékos gyermekek korai fejlesztésére, gondoljunk például a Pető- vagy a Dévény-módszerre. Miben más a speciális jóga?

–A metodika és maga a jóga is a kedvességen, a türelmen, a lélektől lélekig való kapcsolaton alapszik. Nagyon figyelek arra, hogy a gyermeknek milyen testi visszajelzései vannak, egy-egy gyakorlatban mire hogyan reagál, mi az, ami könnyebb vagy éppen nehezebb számára. Nem ragaszkodom ahhoz a forgatókönyvhöz, amit egy órára elterveztem, a cél, hogy ráhangolódva, úgy tudjunk együtt gyakorolni, hogy a gyerek azt érezze: összekapcsolódunk és tényleg együtt megyünk az úton. Attól más ez a hatha jóga elemeire épülő módszer, hogy természetes módon segíti a születési vagy fejlődési rendelleneséggel élő gyermekek és felnőttek fejlődését, akár a születéstől kezdve.

Mozgásfejlesztésről beszélünk vagy mentális segítségről?

– Szerintem a kettőt nem lehet egymástól elválasztani. A jóga a test-lélek-szellem harmóniája, egyensúlya, egy egység. A gyakorlás célja az egész izom-csontrendszer erősítése és nyújtása, a légzés hatékonyságának növelése, az idegrendszer kiegyensúlyozása, a testtudatosság javítása, a kommunikációs készségek javítása, fejlesztése. Mantrát is éneklünk, amit kiegészítünk kézmozdulatokkal, amelyek a koncentrációban, a figyelemmegtartás javításában segítenek. Például egy figyelemzavarral élő gyermek esetében, akinek nagyon nehéz koncentrálni, lehet, hogy csak percenként tudunk előre haladni afelé, hogy ne lépjen ki a gyakorlásból vagy annak egy-egy részéből. De van olyan gyermek is, akivel pillanatok alatt össze tudunk kapcsolódni, nyitott szívvel van jelen az órán, és annyira megérinti az élmény, hogy akár 60 percet is koncentráltan végig tud gyakorolni.

A gyakorlatában vannak már olyan jó példák, olyan eredmények egy-egy gyermeknél, amelyek még a szülőket is meglepték?

– Minden gyereknél bármilyen és bármekkora fejlődés egy csoda. Lehet, hogy ami nekünk apróság, az neki hatalmas lépés. Van olyan gyerkőc, akivel online jógázunk egy éve. Az anyuka keze az én meghosszabbított kezem. Én egy nagy macin mutatom és tanítom a gyakorlatokat. Ezzel a hipotón, gyenge izomzattal rendelkező kislánnyal a többi között már eljutottunk oda, hogy próbálja tartani a hátát egy ászanában, egy ülőpózban, fel tudja emelni a karját és oda tudja vinni a térdéhez. Megtanulta a jobboldalt, baloldalt, tudja kérésre húzni azt a lábát, amit kérünk. Ezek óriási fejlődések, és hónapok munkája áll mögötte. Vagy van olyan hiperaktív kislány, aki nagyon nehezen tud koncentrálni, de mostanra úgy tud jelen lenni a 60 perces órán, hogy egyszer sem lép ki a gyakorlásból. Ezek nagyon nagy dolgok.

Vannak olyan fogyatékossági típusok vagy fokozatok, amelyekre kifejezetten hatékony ez a módszer?

– Mindenkinek jó szívvel ajánlom a jógát, akinek értelmi és/vagy mozgásfejlődésbeli lemaradása van a kortársaihoz képest. Mindenkivel lehet aktívan vagy passzívan gyakorolni. Azok a gyerekek, akik aktívan nem tudnak részt venni az órán, a segítségemmel, passzívan ugyan, de az óra minden elemét meg tudják tapasztalni.

Úgy tudom, egyelőre te vagy az egyetlen, aki ezt a módszert alkalmazza Magyarországon, Soprontól Békéscsabáig…

– Igen, de számomra nincsen távolság. 2019 márciusában a Csepel-Szigeti Fogyatékosok Sportegyesülete fogadta be a módszert. Jelenleg a Ráckevei kistérségben, több iskolában tartok csoportos órákat speciális nevelési igényű gyerekek számára, de akár online is van lehetőség a gyakorlásra. Rendszeresen járok Solymárra, Győrbe és tartottam órákat Sopronban is. Az a tapasztalatom, hogy elsősorban szájról szájra terjed a jóga híre, de nagyon remélem, hogy külső támogatással olyan családokhoz is el tudok jutni, akiknek másképp nem lenne lehetőségük részt venni egy speciális jóga foglalkozáson.

További érdekes cikkek: