Ha valaki el szeretné adni az ingatlanát, legjelentősebb vagyontárgyát, akkor az a célja, hogy az minél jobb áron kelljen el. De hogyan érhetjük el a lehető legjobb árat? Akad néhány olyan tényező, amire nem árt figyelni.

A tiszta lakás mindig vonzóbb

A legelső dilemma, amivel általában az eladóknak szembesülniük kell, hogy a jobb ár elérése érdekében, szükség van-e ingatlanjuk felújítására? Ha igen, milyen mértékben? A Balla Ingatlan VIII. és IX. kerületi irodáinak szakmai vezetője idézi a kulcsmondatot, amelyben a szakértők régóta egyetértenek, hogy a “tiszta lakás mindig vonzóbb”. Ez általában egy egyszerű, házilagos tisztasági festést jelent. Hart Erzsébet ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a “látszatfelújítás” nem érték.

Egy minőségi, kifejezetten luxus-kivitelű, teljes körű felújítással is jól járhat egy eladó lakás tulajdonosa. „Ennek oka, hogy kevés most a jó minőségű lakás a piacon, és kevés az elérhető és jó kivitelező. Miközben a vevők elsősorban a felújított, jó állapotú, szép ingatlanokat keresik, és ezekért hajlandók is megfizetni a magasabb árakat. Ez azt jelenti, hogy inkább választják azt a lakást néhány millióval drágábban, amely igényesen korszerűsített és nem kell hozzányúlni, mint a felújítandót” – magyarázta Rácz Gyula László a lakásértékesítéssel foglalkozó társaság XVIII. kerületi irodájának szakmai vezetője.

A közepes állapotú, lakható lakások is ugyanúgy eladhatók, mint a teljesen felújítandók vagy az extra minőségben felújítottak, csak figyelni kell az ár/érték arányra.

A teljes felújítás azt jelenti, hogy kicserélik a teljes gépészetet, korszerűek a nyílászárók, új valamennyi burkolat, de nem egyszerűen új, hanem minőségi. Hart Erzsébet azt is megjegyezte, hogy a közepes állapotú, lakható lakások is ugyanúgy eladhatók, mint a teljesen felújítandók vagy az extra minőségben felújítottak, csak figyelni kell az ár/érték arányra.

Fotók, hirdetésszöveg

Amennyiben az ingatlan készen áll az eladásra, tehát eldöntöttük, hogy mennyit áldozunk a felújításra, akkor jöhet maga az értékesítés, aminek egy hirdetéssel futhatunk neki. „Ehhez kell a jó szöveg, és főleg a jó fotók, mert a fényképek nélküli hirdetéseket már meg sem nézik az emberek.” Hart Erzsébet azért figyelmeztet, hogy a látványos panorámafelvételek ugyan csalogatók a szemnek, de a helyszínre érve csalódást okozhatnak az érdeklődőknek. Tehát azok a jó képek, amelyek hűen tükrözik, amit a helyszínre érve valóban lát a vevőjelölt.

A hirdetésszöveg legyen lényegre törő, nem túl hosszú, és tegye kíváncsivá az érdeklődőt. Hart Erzsébet szerint fontos, hogy hassunk az érzelmekre is.

Árazás

Nagyon sokan árazzák túl az ingatlanjaikat

A hirdetéshez mindezek mellett szükség van az ár megfelelő meghatározására is, amely a legnagyobb problémát tudja okozni az eladók számára. Befolyásolja az összeget az érzelmi kapcsolat az ingatlanhoz, valamint az áremelkedésről szóló hírek. Az ingatlanközvetítők tapasztalatai szerint nagyon sokan árazzák túl az ingatlanjaikat, „egy ingatlan árát ugyanis nem csak az befolyásolja, hogy melyik kerületben vagy melyik utcában található. Sok más egyéb tényező is: a lakás állapota, a társasház állapota, az emelet, a lift, a tájolás, az alaprajz, a kilátás, a zaj és még sok egyéb” – jelezte Schneider Zoltán, a belvárosi ingatlaniroda szakmai vezetője.