csalad.hu - Egyre több az élménysuli, ahol nincs házi feladat
CSALAD.HU
Ahol otthon vagy!
Egyre több az élménysuli, ahol nincs házi feladat
Magyar Nemzet
2019. szept. 24. 7:55
Iskolást nevelünk
Sem írásbeli, sem szóbeli házi feladat adása nem javasolt a Komplex alapprogramot megvalósító iskolákban. A korai iskolaelhagyás megfékezését célzó módszertani újítás a diákok túlzott terhelése helyett élménypedagógiai elemekkel színesíti az oktatást.

Az idei tanévtől országos lefedettségűvé vált az Eszterházy Károly Egyetem által kidolgozott Komplex alapprogram (KAP). A végzettség nélküli iskolaelhagyás mértékének csökkentését célzó pedagógiai újítást tavaly 68 iskola alkalmazta, a 2019/2020-as tanítási évben viszont háromszáz fölé emelkedik a részt vevő intézmények száma – közölte a Magyar Nemzettel az egyetem.

– Az érintett iskolák azon dolgoznak, hogy a diákoknak ne kötelező tevékenység, hanem örömforrás legyen a tanulás – nyilatkozta Révész László, a KAP szakmai vezetője.

Mindez azt jelenti, hogy a program módszereit és pedagógiai elveit alkalmazó intézményekben a frontális oktatás helyett aktívan bevonják a diákokat az órai munkába, a foglalkozásokon sok a kiscsoportos feladat, az osztály szituációs és logikai játékokat játszik, közös műalkotásokat készítenek, és a testnevelésórákon kívül is nagy szerepet kap a testmozgás.

Az iskolák a hét elején, sőt sokszor a nap elején is ráhangolódó foglalkozásokat tartanak, mielőtt belevágnak a tananyag feldolgozásába, a „Te órád”-on pedig kötetlen beszélgetéssel fejlesztik a tanulók szociális-emocionális készségeit.

Az alapprogram egyik izgalmas ajánlása az is, hogy lehetőség szerint se írásbeli, se szóbeli házi feladatot ne adjanak a diákoknak. Ehelyett minden pedagógusnak úgy kell megtanítania az anyagot, hogy a gyakorlásra és az ismeretek rögzítésére is jusson elegendő idő a tanórán, az alprogrami foglalkozásokon, és ne legyen szükség otthoni tanulásra.

„Mentálhigiénés okok szólnak amellett, hogy a tanulási időt ne növeljük házi feladattal. A tanulók 7-8 órát töltenek az iskolában, ami megközelíti egy felnőtt munkaidejét. Ezután szükségük van szabadidőre, játékra, a családjukkal való kötetlen együttlétre” – olvasható a KAP honlapján.

Révész László azt mondja, az érintett iskolákban pozitív irányba változott a tanulók hozzáállása a tanuláshoz. – A gyerekek aktívabban vesznek részt a foglalkozásokban, és sokat javult az egymás közti kapcsolatuk és kommunikációjuk is.

(fotó: Shutterstock)