Nekünk, felnőtteknek már az is elegendő, hogy a friss erdei levegőn róhatjuk a kilométereket, és még a nap végén sajgó lábainknak is képesek vagyunk örülni, hiszen volt értelme lefárasztani őket. A kisgyermekek ugyan élvezik a szabad levegőt, a kinti szaladgálást, de nem árt néhány dologra odafigyelni, ha már ovis korban is magunkkal visszük őket egy-egy kirándulásra, túrára.

A felszerelés

Szerezzünk be túracipőt vagy bakancsot már az ovis gyerkőc számára is. Nem kell vagyonokat fizetni érte, de fontos, hogy kényelmes, jó tartású, jól szellőző és megfelelő tapadású lábbelit vásároljunk. A sportboltokban már 24-es mérettől elérhetőek a kis bakancsok. Ne a feltört lábak miatt menjen el egy életre a gyerkőc kedve a természetjárástól! Általában nem indulunk egész napos kirándulásra egy kiscsoportossal, de jó, ha jól szellőző, variálható – például kivehető bélésű, lecipzározható ujjú – vízálló dzsekit viszünk magunkkal, vagy gondoskodunk a réteges öltözetről, attól függően, hogyan változik az idő a túra során. Vehetünk gyermektávcsövet is, amit a kis hátizsákjában magával hozhat, hogy megfigyelhesse az állatvilágot.

Egészségesen

Ilyenkor sok a kullancs az erdőkben, parkokban. Ha biztosra akarunk menni, szerezzünk be kullancsriasztó karkötőt, de bőven megteszi, ha betűrjük egy magasszárú zokniba a nadrág szárát. Nem egy megkapó látvány, de kétségkívül hasznos, és nem is divatolni indulunk, hanem kirándulni. Ne felejtsünk el több kulacs tiszta vizet magunkkal vinni. Egyrészt fontos a folyadékpótlás, másrészt ezzel moshatjuk ki a sebet, ha esetleg valakit a családból kisebb baleset ér. Legyen nálunk bőrfertőtlenítő krém a horzsolásokra, rovarcsípésekre, valamint vigyünk magunkkal ragtapaszt és steril gézlapokat is.

A túra hossza

Vegyük figyelembe a gyermek életkori sajátosságait, és lehetőleg ne cipeljük magunkkal túlságosan hosszú vagy meredek útvonalra – ez utóbbi még veszélyes is lehet egy 3-4 éves számára. Léteznek kifejezetten gyermekekre tervezett rövidebb túraútvonalak, amiket 1-2 óra alatt be lehet járni. Érdemes ezekkel kezdeni. A kirándulás hossza és ideje természetesen a lurkó teherbírálástól is függ.

Tervezés

Ha kisgyermekkel indulunk kirándulni vagy túrázni, mindig tervezzük meg az utat térkép segítségével. Nézzük meg előre, milyen távolságra találunk pihenőhelyeket, tisztásokat! Ha nincs lehetőség körbesétálni a túraútvonalon, gondoljunk a visszaút hosszára is, ami valószínűleg több ideig tart majd a fáradt gyermekkel, mint az odaút.

Ne rohanjunk!

Hagyjunk időt gyermekünknek, hogy mindent megnézzen! Keressünk fészkeket a fákon, kövessük a kopácsolás hangját, hogy megláthassuk, hol dolgozik a fakopáncs. Keressünk bogarakat, hangyákat, állatlábnyomokat az ösvényeken. Időről időre álljunk meg pihenni, körülnézni, így a gyermekek is lassabban fáradnak el.

Játékosan

Találjunk ki előre olyan játékokat, hogy a kicsi nagy kalandként élhesse meg a kirándulást. Készítsünk képes listát, mi mindent láthatunk majd az út során, amiket a gyermek aztán kipipálhat, mikor felfedezi az adott madarat, fát vagy bogarat. Meséljünk számára is érdekes, akár mesebeli történeteket az élővilágról séta közben. Sokkal aktívabban részt vesz így a túrán. Legyen egy kis túrafüzete, amibe minden egyes kirándulás után bepecsételünk, leveleket ragasztunk, kinyomtatunk ott készült képeket, lerajzolhatja, miket látott a kiránduláson. Így minden évnek lehet külön túranaplója. Térképen is jelölhetjük, hol jártunk már.

Piknikezzünk!

Ne induljunk neki egyetlen kirándulásnak sem finomságok nélkül! Nincs is jobb, mint egy kiadós séta után a szabadban uzsonnázni. Lehetőleg ne chipszeket és mindenféle édes kekszet vigyünk magunkkal. Ha mégis, akkor gondoskodjunk arról, hogy a csomagolást ne hagyjuk a kirándulóhelyen. Készítsünk finom szendvicset, vigyünk magunkkal gyümölcsöket, sajtot, és piknikezzünk egy szép tisztáson, vagy egy erre a célra kialakított pihenőhelyen.