csalad.hu - Gyermekadagok – mennyi az annyi?
CSALAD.HUAhol otthon vagy!
Befektetés a jövőbe
Gyermekadagok – mennyi az annyi?
Clerget-Tasi Barbara
2019. aug. 22. 5:03
Kisgyermeket nevelünk
A szülő boldog, ha a gyermeke nem válogatós és jólevő. Mosolyogva nyugtázzuk, amikor az óvodás harmadjára is repetázik, mondván, biztos növésben van. Az esetek többségében valóban ez a helyzet, de nem árt odafigyelni, miből eszik sokat a kicsi.

A „mennyit egyen a kisgyermek?” kérdésre érkezett válaszokkal Dunát lehetne rekeszteni. Kezdve azzal, hogy annyit egyen és azt, amennyi és ami jólesik, egészen a mindig a tenyerünk mérete szabja meg az adagokat módszerig. Barva Péterné Zsófia dietetikus szakértő szerint amíg naponta ötször egészséges étel kerül az asztalra, nyugodtan hagyatkozhatunk a gyermekünk étvágyára.

– Nem lehet megszabni csupán tenyérméret alapján, hogy mennyit egyen a kisgyermek, hiszen a kívánt mennyiség annak függvényében is változhat, hogy mennyi a gyermek mozgásigénye, nagy étvágyú, vagy inkább a csipegetők táborát erősíti-e. Azt gondolom, minden anya ismeri a saját gyerekét, megtapasztalja, mennyi a normál energiaszükséglete. Teljesen eltérő tápanyagszükséglettel rendelkezik egy szívesebben ücsörgő, mint egy állandóan pörgő típus. A megfelelő mennyiséget mindig érzik a kicsik, ösztönösen esznek, persze vannak jobban és kevésbé jólevő gyerekek. Hagyatkozzunk rájuk nagyobb korukban is nyugodtan! Ne kezdjük el tunkolni az ételt, hogy ezt még edd meg, azt még edd meg, ne szoktassuk a gyerekeinket erővel nagyobb adagokhoz, mint amire szükségük van! Akár a kedvenc ételüknél is otthagyhatják a tányérjukon az utolsó két falatot. Ilyenkor ne forszírozzuk, hogy azt a kicsit már edd meg!

Óvatosan az édességgel!

Előfordul, hogy a kicsi bizonyos ételeket elutasít, és amit szeret enni, az nem tartozik épp az egészséges ételek közé, ráadásul az ilyenekből bőségesen is fogyaszt.

Külön cukrot már ne adjunk semmihez!

Nem jó út, ha teljesen megtiltjuk a gyerekeknek cukros ételek, italok fogyasztását, de érdemes ezeket módjával fogyasztaniuk. Ihatnak nyugodtan kakaót reggelente, ehetnek gabonapelyhet. Arra viszont figyeljünk, hogy külön cukrot már ne adjunk semmihez. Ne csináljunk rendszert a cukros üditők fogyasztásából! Szörnyű, amikor pelusos totyogókat látunk mindenféle cukros, szénsavas itallal a kezükben! Csokoládét sem szabadna napi rendszerességgel adni, de tiltani sem kell. Célszerű alkalmakhoz kötni, hogy mikor kapjanak. Például csak hétvégén, vagy ha vendégek érkeznek hozzánk, de akkor se egyenek meg egy egész táblával, csupán néhány kockát kínáljunk. Ugyanez a helyzet a chips evéssel is: semmiképp se vegyünk gyakran a gyerekeinknek! Alkalmanként ehetnek, de mi szabjuk meg az adagot, és ne kapja meg a kicsi a teli zacskót!

Egészséges, de csak mértékkel

Léteznek olyan ételek, amelyek nem egészségtelenek, mégis nagyon fontos betartani az ajánlott mennyiséget – figyelmeztet Zsófia. – Ilyen például a tojás, amiből gyermekek esetében hetente maximum 2-3 darab adható. A tojásnál a sárgája okozhat gondokat, a fehérje viszont teljesen ártalmatlan, így ízesítve nyugodtan adhatjuk a kicsiknek a sárgája nélkül is. A sóska, spenót ugyan egészséges, de csak mértékkel: bőven elég kéthetente adni, ha szereti a gyermek, mivel a bennük található oxálsav megköti a kálciumot, ezáltal nem engedi azt felszívódni. A belsőségeket, mint a máj vagy a zúza, szintén nem szabad hetente többször adni.



Mihez viszonyítsunk?

Ha úgy látjuk, hogy gyermekünk jóval többet eszik, mint amire szüksége lenne, akkor érdemes megszabni egy határt. Laikusként azonban már nehezebb megítélni, mi az a mennyiség, amivel jól is lakik túl jó étvágyú gyermekünk.

A lényeg, hogy egészséges étel kerüljön az asztalra!

Nem véletlenül más a gyermektányér mérete, mint a felnőttek számára kaphatóké – mondja szakértőnk. – A különböző ételek összetétele, aránya legyen ugyanaz, mint a felnőtt adagoknál, azaz mindig kerüljön a tányérra állati eredetű fehérje, jó minőségű zsiradék és szénhidrát – gabona és zöldség formájában is –, csak a gyermektányér méretéhez igazodva. A lényeg az, hogy egészséges étel kerüljön az asztalra! Ragaszkodjunk ahhoz, hogy meglegyen a napi öt étkezés! Ha 3 és 5 éves korosztályról beszélünk, akkor körülbelül 1000-1500 kalóriát fogyasszon a gyermek napi szinten.

A szülő felelőssége

Nagyon nehéz szülőként észrevenni, és főleg visszaterelni, ha a gyerekünk már letért az egészséges étkezés útjáról. Mégis muszáj, ha a túlzásba vitt evésnek már látható jelei vannak.

Ha az óvodás annyit eszik, mint mi, az egészen biztosan túl sok.

Ha tudjuk, hogy már megette azt a tápanyagmennyiséget, amire szüksége van, akkor ne adjunk neki többet, akármilyen nehéz is. Ilyenkor a gyermekünk hosszútávú érdekei azt diktálják, hogy ne szedjünk egy újabb teli tállal a vacsorából. Ha az óvodás annyit eszik, mint mi magunk, az egészen biztosan túl sok, és idővel gyermekkori túlsúllyal kell szembenéznünk. Óriási ebben a szülő felelőssége, hiszen a kicsi utánoz. Ha a család együtt étkezik, és a szülők táplálkozása is egészséges, kiegyensúlyozott, akkor kevesebb az esély arra, hogy a gyermek túlegye magát, esetleg hízásnak induljon az egészségtelen ételek hatására.

(képek: shutterstock)