„Apa, menj innen, ne ülj ide, én akarok vezetni.” Nem kérdés, a kétéves Saci átvette az irányítást a Pauler családban. Mindeközben a 8 éves Juli és a 11 éves Janka azt próbálgatja, hogy a hátsó ülésen, vagy a kihajtható utolsó sorban lesz majd nekik a legjobb.

– Nem vettünk volna autót, ha nincs ez a lehetőség, kizárólag a 2,5 millió forint állami támogatás miatt döntöttünk úgy, hogy a régi, 15 éves kocsinkat egy újra cseréljük – kezdi a családfő, Attila. – Én francia autót szerettem volna, a feleségemmel, Zitával két márka között ment a verseny. A döntést végül a gyerekek hozták meg. Megmutattuk nekik a képeket, és ők mondták meg, hogy melyik legyen. Ennek az autómárkának nagyon jó a honlapja, jól össze lehetett pakolgatni az autót – teszi hozzá mosolyogva az apuka.

Közben Saci viharos gyorsasággal váltogatja a rádióállomásokat, pörög, forog a vezetőülésen, azt mondja, neki jó lesz ez a kocsi. Az anyukával, Zitával megbeszéljük: nekünk, nőknek az a fontos, hogy szép legyen az autó. És ez szép. A bársonyos fekete huzat, a dizájnos gombok levettek minket a lábunkról.

Anyának jár egy tolatóradar

De milyen szempontok voltak még fontosak a kiválasztásnál?

– Az első az volt, hogy 7 személyes legyen, mert a mostani autónk 5 személyes – mondja Attila. – Ez nem kicsi a családnak, csak akkor adódnak nehézségek, ha a lányokat meglátogatják a barátnők, és elmennénk például strandra. Nem tudunk betenni még 3 gyereket a kocsiba. Ráadásul mi vidéken élünk, az édesanyám Budapesten, így eddig az is gond volt, ha a nagymamával együtt akartunk utazni, nem tudott együtt mozogni a család. A másik fontos szempont az, hogy autó formája legyen a kocsinknak. A dobozos típusok kevésbé tetszenek, és ugye a feleségem ragaszkodott a kényelmes, szép belsőhöz is.

– És lányok, ti milyet szeretnétek? – fordulok a gyerekekhez.

– Szép legyen a formája, meg belül is jól nézzen ki, és legyen ezüstmetál. Tettünk bele anyának tolatóradart, és légkondit meg elektromos ablakemelőt is szeretnénk.

Nem ez az egy autója lesz a családnak: most is két kocsijuk van, és ez így is marad, másképp nem tudják szervezni az életüket. Az új kocsit a feleség használja majd, hiszen ő viszi-hozza a gyermekeket iskolába, bölcsibe. Saci hamarosan oviba megy, így ha Zita visszamegy dolgozni, még jobban be kell osztani az idejét. Attilának van egy saját használatú autója, amit úgy választott, hogy a lehető legkevesebb energiával és költséggel jusson el Budapestre, a munkahelyére.

Ennél a pontnál Sacinál eltörik a mécses, a rekkenő hőségben elege lett a szép kocsiból is, belőlünk is, és úgy általában mindenből. Az anyuka és a három lány így elindul haza.

– Nem baj, majd én képviselem az egész családot – mosolyog Attila.

– Milyen konstrukcióban veszik meg az autót?

– Az egyik kocsinkat eladjuk, ehhez jön még a 2,5 millió forint állami támogatás, hitelt nem veszünk fel, a fennmaradó részt kifizetjük készpénzben.

– Mennyibe kerül a kocsi?

– 7 millió forint körül lesz az ára, ami ezeknél az autóknál középkategóriának számít. Elképesztően nagymértékű az állami támogatás.

Ezzel a megállapítással egyetértett Kelemen-Tűz Gabriella, az importőr marketing managere is. Az elektromos autó vásárlásának támogatását vette alapul: ott 10 millió forintos átlagárakról lehet beszélni, amelyhez 1,5 millió forint állami támogatás jár, ez 15 százalék kedvezményt jelent. A nagycsaládosoknak járó kedvezményt alacsonyabb értékű autókhoz is igénybe lehet venni úgy, hogy a támogatás mértéke nagyobb.

– Nálunk, az egyik alapmodellnél a 2,5 millió forint a kocsi árának akár 50 százalékát is jelentheti. Éppen ezért sokan vannak, akik a finanszírozást arra használják, hogy a lehetőségeikhez mérten egy jobb felszereltségű, nagyobb kategóriás autót választanak, amit hitellel egészítenek ki.

Mikor lesz ebből autó?

Kelemen-Tűz Gabriella azt mondja, amint elhangzott a felhívás, azonnal megnövekedett az érdeklődés az autókra, ám hogy belőlük mekkora arányban lesz vásárló, még nem tudják, de a szándékukat sokan kifejezték írásban is.

– A Magyar Közlönyben ugyanis az jelent meg, hogy adásvételi szerződést csak a támogatói határozat véglegessé válása után lehet megkötni. A Magyar Államkincstár honlapjáról lehet letölteni, vagy akár a kormányhivatalokban is be lehet szerezni a kérelmi nyilatkozatot, amit kitöltve postai úton, vagy személyesen lehet visszaküldeni. Az elbírálási idő 30 nap, ennyi idő alatt születhet meg a támogatási okirat. Ez idő alatt tehát nem köthetünk adásvételi szerződést, de nálunk van lehetőség egy vételi szándék-megállapodásra. Ezzel lehetővé tesszük, hogy az ügyfelek írásban is kifejezzék vásárlási akaratukat, amivel megrendeljük nekik az autót.

Attila még nem rendelte meg a kocsit, most fogja. Felmerül a kérdés, hogy ha megteszi, mikor veheti át az új járművet.

– Ez teljesen változó. Ha olyat választ, ami kereskedői készleten van, az okirat kiállítása után akár azonnal elviheti, ha nem, akár 4-6 hónapot is várnia kell. Az állami támogatás bejelentése növelte a várakozási időt, ennél rövidebb szokott lenni, de az érdeklődés sokszázszorosára emelkedett, a megrendelés pedig négy-ötszöröse a havi átlagnak.

Mik a jogosultság feltételei?

– Egy legalább 7 személyes új autót kell vásárolnia a családnak. Alapvetően olyan, legalább három gyermek után jár a támogatás, akik még családi pótlékra jogosultak. Az igénylőnek, vagy a házastársának, élettársának jogosítvánnyal kell rendelkeznie és szükséges a Magyarországon bejelentett lakcím is. Nagyon kooperatív egyébként a Nagycsaládosok Országos Egyesülete és a Magyar Államkincstár is, amelynek egy direkt telefonszámán érdeklődhetnek a részletekről a családok. A válasz nem mindig egyszerű arra, hogy egy család jogosult-e a támogatásra. Akinek köztartozása van vagy büntetett előéletű, az biztosan nem kaphatja meg a támogatást – teszi hozzá Kelemen-Tűz Gabriella.

Kedvezményekkel készülnek a kereskedők

Persze akad még jó pár apróság, ami fontos lehet, ha valaki autót vásárol. Kell például kötelező casco biztosítást kötni a kocsira?

– Nem kell, de javasolt – mondja az importőr managere. – A vételárhoz képest ez olyan töredékösszeg, amelyen nem szabad spórolni. Akár egy szélvédőkárnál is visszajön az éves biztosítási díj. Mi ajánlunk egy szervizcsomagot is, ugyanolyan megfontolásból, mint a biztosítást. A kínálatunk szerint a modelltől és a felszereltségtől függően egy egyszeri összeg befizetésével 5 évig vállaljuk a kötelező karbantartásokat. A kínálatban benne van például a kötelező olajcsere, csak a kopó alkatrészek javításáért kell fizetni.

– Én biztosan kérek ilyet – mondja Attila. – Tudom, hogy sokan életükben először vesznek új autót, nem gondolnak bele, hogy ez milyen költséggel jár majd. Mert gondolom, csak akkor jár garancia, ha a márkaszervizben végzik el a munkát. Szerintem nagyon fontos, hogy tudatosodjon az emberekben, hogy ne csak az autó árát nézzék meg, hanem a fenntartási költséget is. A második olajcsere például már 80-100 ezer forint, ha ezt ki kell fizetni, az nagyon tud fájni. Főleg annak, aki eddig egy 15 éves kocsival járt, a haverja meg mondjuk autószerelő, és 10 ezer forintért megoldotta az olajcserét.

Önnek volt már új autója?

– Nekem volt, a feleségemnek még nem.

Irány az autószalon!

Kelemen-Tűz Gabriella elmondta, hogy a szervizcsomag árát akár a hitel-finanszírozásba is be lehet építeni. Az egyik modellre 5 évre 185 ezer forint a díja, ami havi lebontásban 2 ezer forintot jelent. Attiláék kocsijára 300 ezer forint körüli összeget számolt. Kiemelte a NOE támogató szerepét, úgy fogalmazott: az egyesület támogatóként segíti a családokat, hiszen ezzel a támogatással egy olyan réteget is megszólít a kormány, amelynek még soha nem volt új kocsija, sőt, sokan autószalonban sem jártak még. Ők azok, akik kevésbé tudják, mire figyeljenek, ebben segíti őket az egyesület.