2018-07-23 20:00:00 A Liszt Ferenc Kamarazenekar tangót játszik a Társaskörben

A kütyük irányítanak?

Az emberek legtöbbje már-már a függőség határán van, ha a mobiltelefon használatát nézzük. Az Egyesült Királyságban készült felmérés szerint a helyiek kétharmada nyúl túl sűrűn a kütyüjéhez. Pedig számtalan fájdalommentes megoldás létezik a kötődés csökkentésére.

Az emberek többsége a kelleténél sokkal többször veszi elő az okostelefonját, hogy megnézze a közösségi médiában ismerősei legújabb bejegyzéseit, ránézzen az Instagramra feltöltött legújabb képekre, vagy mondjuk ellenőrizze e-mail fiókját - írja a brit Independet című lap, amely idézi a Deloitte nemrégiben publikált kütyühasználatról készült felmérését.

Ebből az derül ki, hogy a megkérdezett brit emberek szerint is a kelleténél sokkal többször kapcsolják be a készüléküket, túlzásba viszik a géphasználatot. A belátás fontos dolog a függőség kezeléséhez, azonban sokan ennél a pontnál megállnak. Pedig néhány egyszerű trükkel könnyen csökkenthető a mobilfüggőség.

Anya Kamenetz, az amerikai közszolgálati rádió, az NPR munkatársa, a “Képernyő előtt töltött idő művészete” (The Art of Screen Time) című könyv szerzője azt tanácsolja, a szülők beszéljenek a gyermekeikkel saját mobiltelefon-használati szokásaikról. Pontosabban fűzzenek mindig némi magyarázatot a tevékenységhez, ha a gyermek előtt teszik. Egyszerűen mondják meg, hogy akkor éppen miért vették elő, mit kell feltétlenül megnézniük a kütyüjükön. Meglátása szerint ez egy olyan őszinte, nyitott közeget teremt, amely segít a fiataloknak is saját (mobilos) tevékenységük tudatosabbá tételében.

“Egy közösségi média szakértő barátom javasolta, hogy amikor a gyermek jelenlétében bekapcsolom a telefonom, egy rövid kommentárral adjak magyarázatot a tevékenységre. Például jelezzem, hogy no most megnézem, milyen idő lesz a délutáni program idején, vagy mondjam el, hogy azért írok apának egy rövid üzenetet, mert nagyon kíváncsi vagyok, hogy mikor ér haza a munkából.” Ez pedig teljesen áttekinthetővé teszi a kicsik számára, hogy mi zajlik a szülő és kütyüje között, miért tartja éppen a kezében a telefont.

“Azt hiszem, nagyszerű dolog, ha a szülő is el tud számolni cselekedeteivel a gyermekei előtt, akik így sokkal jobban megértik, mi zajlik körülöttük” - mondta Anya Kamenetz. Az író-újságíró szerint a módszer kitűnően működik, mégpedig az emberek természetes szégyenérzete miatt. Hiszen azt valószínűleg kevés édesanya vállalná fel, hogy miközben a gyermekeivel játszik, egyszercsak előveszi a mobilját, és közli, hogy “na most megnézem, hogy Rihanna töltött-e fel valami vicces kis fotót az Instagramjára”. Az önleszoktató eljárás persze csak úgy ér célt, ha a szülő sosem füllent, valóban azt teszi a készülékével, amit a gyermekeinek mond.

Az Independent más, a családtól távol is gyakorolható technikákat is ismertet. Megemlítik például Catherine Price, egy másik ezzel a kérdéskörrel foglalkozó könyv, a “Hogyan szakítsunk a telefonunkkal” (How to Break Up With Your Phone) szerző ötletét is. Ő fokozatos digitális detoxikálást ajánl, és azt mondja, érdemes kütyümentes időszakokat tartani nap mint nap. Kezdetnek 30 perces képernyőmentes időszakot javasol, szépen lassan növelve a “tiszta” időt. Meglátása szerint a cél, hogy végül egy teljes 24 órás intervallumot kibírjon az önmegtartóztató ember anélkül, hogy folyamatosan bűntudata lenne, mert azt hiszi, valami égetően fontos dologról marad le.

(Család.hu)