2018-05-26 10:00:00 Bringázás az agysérültekért

Védőbeszéd az iskolai könyvtárak mellett

Csaknem 150 író jegyezte azt a levelet, amelyet a brit kormánynak írtak és amelyben az írásbeliség értékei, valamint az iskolai könyvtárak mellett álltak ki. A helyzet súlyos, hiszen a brit iskolák majdnem negyedében már nincsen könyvtáros.

Az angliai iskolai könyvtárak „sokkoló hanyatlásának” megállítására szólítanak fel olyan gyermekszerzők, mint Philip Pullmann (nálunk is ismert könyve az Arany iránytű című regény, amiből a nagysikerű film is készült) és a Magyarországon talán még kevéssé ismert Malorie Blackman.

Ők ketten is aközött a 148 író között vannak, akik levelet írtak Justine Greening oktatási államtitkárnak, azt kérve, tegyen hitet az „írásbeliség értékei” mellett a tanulási folyamatban. Védje meg az iskolai könyvtárak képzett dolgozóinak állásait és hozzon létre egy nemzeti szolgáltatót erre a feladatra.

A kormány álláspontja szerint ugyanis a könyvtárak fenntartása az iskolák hatáskörébe tartozik, ám ez oda vezetett, hogy a brit tanintézmények több mint negyedében már nincs könyvtáros egy felmérés szerint.

„Sürgető szükséglet”

„Az iskolai és főiskolai könyvtárak 2008 óta drasztikusan kevesebb új könyvvel gazdagodtak. Mielőtt a gyermekek és a fiatalok elsajátítják a tanulmányaikhoz szükséges olvasási készségeket, meg kell tanulniuk könyveket olvasni, hogy sikeresen igazodjanak el és kutassanak korunk információ-gazdag világában” – olvasható a nyílt levélben.

„A jelenlegi helyzet Angliában az, hogy míg az önkormányzatoknak és a büntetés-végrehajtási intézményeknek a törvény biztosítja a könyvtárak üzemeltetését és folyamatos fejlesztését, addig az iskolák esetében ez nem így van” – teszi hozzá a levél.

Az aláírók szerint most kell lépni, amíg vannak képzett és elhivatott könyvtárosok. A baj már látszik, hiszen Nagy-Britannia a nemzetközi felméréseken a tinédzserek szövegértési mutatóiban rendre alulmarad a többi fejlett országhoz képest. A gyermekkönyvekből egyre kevesebb jelenik meg nyomtatásban, és ezt nem ellensúlyozza elég elektronikus kiadás sem.

Új támogatási rendszer lesz

Azt a kormány is szeretné, ha minden gyermek hozzájutna az olvasás csodájához, az oktatási minisztérium szerint „az iskolai könyvtáraknak ebben fontos szerepe van, és az iskolák felelőssége eldönteni azt, milyen formában biztosítják ezt a tanulóiknak”.

„2018-19-ben bevezetjük a National Funding Formula támogatási rendszert, amely mögött 1,3 milliárd fontos anyagi támogatás áll, és ez véget vet a jelenlegi rendszer torzulásainak, és jelentős támogatást nyújt az alultámogatott iskoláknak. Gyermekenként 3 százalék felett nő a támogatás először 2018-19-ben, majd 2019-20-ban is” – jelentette ki a brit oktatási tárca szóvivője, hozzátéve, hogy az iskolák döntenek majd arról, hogyan költik el a támogatást.

(Család.hu)