2017-12-13 19:00:00 Kinek szólnak a mesék? - Képmás-est

Hol keres munkát az Y és Z generáció?

Míg az Y generáció elsősorban Facebookon tájékozódik a karrierkezdéssel kapcsolatos kérdésekben, a Z generációnál már megjelennek a YouTube és Instagram felületek, melyek üzemeltetésére már munkaként tekintenek a fiatalok – derült ki a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a SentiOne közös, az Y és Z generáció online álláskeresési szokásait vizsgáló kutatásából.

A teljes magyar nyelvű, publikus internetes szférát lefedve végzett kulcsszó alapú kutatást a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a SentiOne online listening nemzetközi cégcsoport. A felmérés célja a weben közzétett szövegalapú tartalmakon keresztül a munkavállalás küszöbén álló társadalmi réteg álláskeresési trendjeinek megismerése volt. A két intézmény az interneten közzétett szövegalapú tartalmakat, azaz a weboldalak, fórumok és blogok szövegeit, valamint a Twitter, YouTube, Instagram és a Facebook posztokat vizsgálta az álláskeresés és pályakezdés témakörében 2017 januárjától szeptember végéig. A kutatás apropója a METU október 19-i TEDx konferenciája, melynek központi kérdése, hogy vajon milyen tudásra lehet szükségünk ahhoz, hogy sikeresek legyünk a XXI. században.

A pályakezdéshez és pályakezdői álláskereséshez kapcsolódó kommentek, cikkek és bejegyzések alapján Magyarországon egyértelműen a Facebook a legaktívabb és legnépszerűbb felület, második helyen a Twitter, harmadik helyen pedig a gyakorikerdesek.hu áll. Az elmúlt három év publikus online szöveges tartalmait vizsgálva kiderült, hogy míg 2015-ben a diskurzus közel 60 százaléka a Facebookon folyt a témában, ez 2016-ra 47 százalékra csökkent, 2017-re pedig 51 százalékos lett a weboldalak, és elsősorban a fórumok térnyerésével. A SentiOne szerint a weboldalak növekvő szerepe az edukatív tartalmak mennyiségének növekedését, a pályakezdők álláskeresésének társadalmi szinten egyre fontosabbá váló jelenségét támasztja alá.

A vizsgált időszakban a ’gyakornok’ szó közel 75 000 bejegyzésben szerepelt, a ’pályakezdő’ kifejezés pedig 2500 helyen jelent meg az álláskeresés kontextusában. Míg a pályakezdői állást keresők több mint 50 százaléka a Facebookon tájékozódik a lehetőségekről, a gyakornoki állásokat keresők közel 60 százaléka weboldalakon és portálokon szerez információt az aktuális pozíciókról, az álláskeresés trükkjeiről és aktualitásairól. 2016-ban a frissdiplomások álláskeresésével kapcsolatban a férfiak voltak aktívabbak az online kommunikációban, ez azonban 2017-re megfordult: idén már a nők reflektálnak többet a téma tartalmaira.

Az Y és Z generációkhoz kapcsolódó tartalmak 2017-ben is kifejezetten népszerűek az online térben: előbbi közel 7500-szor, utóbbi 3500-szor került szóba a publikus magyar internetes tartalmak között. A két csoport online ismérvei jól körvonalazhatók a leggyakrabban előforduló kifejezések alapján. Az Y generációval kapcsolatos témák többségében megjelennek az ’elégedetlen’, a ’szakmai’ és a ’felnőtt’ kulcsszavak, míg a Z generációval kapcsolatos témáknál a ’digitális’, ’közösségi’ és ’online’ kifejezések szerepelnek a leggyakoribb szavak között.

Az álláskeresés témakörének influencer csatornái, azaz a legnagyobb eléréssel és követőbázissal rendelkező online felületek terén eltérés van a két csoport között. Az Y generáció körében mindhárom legnépszerűbb felület a Facebookon található, míg a Z generációnál már megjelennek a YouTube csatornák. A fiatalabb generáció által generált, vagy róluk szóló tartalmak aránya a kép- és videomegosztó oldalakon ugrásszerűen, 20 százalékról 42 százalékra nőtt az Y generációhoz képest.

(Család.hu)