A művészeti iskolákat leszámítva csak heti egy, esetleg két énekóra van az iskolákban, és kevesen csatlakoznak az iskolai kórusokhoz is, miközben bizonyított tény, hogy a zenei nevelés nem pusztán a személyiséget fejleszti jótékonyan, de a kognitív, nyelvi képességeket, a koordinációs képességeket és az emlékezetet is, ami végső soron az olvasást, írást, számolást, logikai gondolkodást is könnyebbé teszi.

Több agykutató, például Freund Tamás vagy Csépe Valéria pszichológus is felhívta már a figyelmet arra, hogy minél több művészeti, zenei foglalkozáson vesznek részt a gyerekek, annál könnyebben sajátítják el a lexikális ismereteket. ­

A napi éneklés bevezetése 2015-ben, Balog Zoltán minisztersége alatt merült fel először, akkor alakult meg a Mindennapos Éneklés Bizottsága is, amely célul tűzte ki többek között az iskolai énekkarok megerősítését, majd 2017-ben szó volt iskolai hangszerbeszerzésekről, sőt az ének-zene tanárok ösztöndíjazásáról is, aztán elcsendesedett a témáról való párbeszéd.

A múlt héten azonban ismét előkerült: az Erkel Színházban megrendezett szakmai konferencia előadói azt firtatták, hogy a megújuló Nemzeti alaptantervben létre tud-e jönni a fakultatív időszaki tárgyak egyikeként valamiféle össz­művészeti ismereteket oktató-elemző-népszerűsítő óratípus, illetve annak milyen multimédiás és intézményi támogatása volna lehetséges.

A gondolkodáshoz tettek is társultak, például a Magyar Állami Operaház részéről, amelynek főigazgatója, Ókovács Szilveszter azt mondta a Magyar Nemzetnek: Kákay István képzési vezetőjük szerkesztésében példatárat állítottak össze népszerű opera- és balettrészletekből, melyhez minden iskola ingyen juthat hozzá, és amely nagy segítség lehet a mindennapos éneklés színvonalas megszervezésében.

– Ha a művészet iránti fogékonyságot sikerülne több ember lelkében elvetni, annak hosszú távon, áttételesen még akár olyan pozitív hozadékai is lehetnének, hogy kevesebb ember ülne a börtönökben vagy éppen tisztábbak lennének az utcák – hangsúlyozta Ókovács Szilveszter, aki arról is beszámolt, hogy az Opera számos módon, például gyereksorozatokkal, hangszerbemutatóval, ringatófoglalkozással csalogatja a kicsiket, az OperaKaland program segítségével pedig már több mint 300 ezer gyerek járt náluk előadáson az elmúlt hat év alatt.

Azokban az iskolákban, ahol teret kapott a napi zenélés, sok pozitív változást figyeltek meg. Ilyen például a Szőnyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, ahol tavaly az első három évfolyamon, idén pedig a teljes alsó tagozatban bevezették a mindennapos éneklést. Skripek Katalin intézményvezető azt mesélte a Magyar Nemzetnek, nem kötelességről és pluszteherről, hanem szórakoztató örömzenéről, közösségi élményről van szó, amely mindössze néhány percet vesz igénybe naponta.

(fotó: Shutterstock)