csalad.hu - A TikTok-titok – tinisztárok 15 másodpercben
CSALAD.HUAhol otthon vagy!
Befektetés a jövőbe
A TikTok-titok – tinisztárok 15 másodpercben
csalad.hu
2019. okt. 21. 5:00
Kamasz a családban
Csak az idei első negyedévben 188 millió új felhasználó regisztrált a TikTok-ra. A kínai, korábban musical.ly néven futó applikációt világszerte már több mint 1,1 milliárd alkalommal töltötték le, leginkább 18 év alatti fiatalok.

A világ leggyorsabban növekvő közösségi média platformja a kínai TikTok. Az Egyesült Államokban az applikáció az elmúlt hónapokban több letöltést produkált, mint a YouTube, a Facebook vagy az Instagram.

A tinédzserek, megnyitva az app-ot, néhány másodpercre popsztárnak, táncosnak, komikusnak, fotómodellnek, színésznek, vagy akár rendezőnek érezhetik magukat.

– A legtöbb felhasználó általában koreográfiát alkot. Ha sok like-ot kap a TikTok, vagyis az elkészült rövid kis videófilm, azt a rendszer feldobja másoknak is, elkezdik utánozni és trend lesz belőle – magyarázza Timi, aki 14 évesen már tapasztalt TikTok-os, ex-musical.ly-s. – Sokszor ki sem derül, hogy kitől indult a legfrissebb trend, mert mindenki tovább fejleszti valahogy. Ha megtetszik egy trend, azt kipróbálom, a suliban a barátnőimmel ezzel elhülyéskedünk. Általában nem töltök fel nyilvános TikTok-okat, csak a privát oldalt használjunk, az láthatja, akinek megmutatjuk.

Gyorstalpaló szülőnek

Az alkalmazásban tehát a gyerekek (sőt felnőttek is) rövid kis videókat, TikTok-okat készítenek, zenerészletekre (soundokra). Playback-elnek, vagyis tátikáznak a dalokra, táncokat találnak ki, de népszerűek a poénvideók is.

– Sokan csak arra használják az alkalmazást, hogy mutogassák magukat, túl nagy értéket nem képvisel egyik videó sem – folytatja Timi. – Van, akinek 10-20 milliós (!) a követői tábora, csak mert jól néz ki. Én ilyeneket nem követek. Lehet találni tényleg tehetséges embereket is, de nekik általában kevesebb a követőjük. Az ikrek például „sikeresebbek” az átlagnál, jól néz ki, hogy két tök egyforma ember ugyanazt csinálja.

A kínai platform legjobbnak tartott magyar felhasználóját 240 ezren követik. A 15 éves Czura Karina humoros videókat készít, amelyeket átlagban 100 ezren néznek meg. Őt választották az Év TikTok-videósának az első magyarországi TikTop Awards & Fest rendezvényen.

„A TikTok az idődnek az a része, amikor nem kell jól viselkedned” - ezzel a szlogennel igyekszik a tulajdonos cég magához csábítani a tizenéves korosztályt és az elsőszámú platformmá válni, elfoglalni a Snapchat helyét a fiatalok életében és mobiljában.

Chatelés digitális lábnyom nélkül?

A Snapchat az a kommunikációs alkalmazás, ahol a felhasználók kis képes és videós üzeneteket küldözhetnek egymásnak. A sikere elsősorban abban rejlik, hogy az üzeneteket csak pár másodpercig láthatja az, aki megkapja őket, a limitet a feladó állíthatja be. Vagyis a legfőbb vonzereje az, hogy a felhasználója nem hagy maga után digitális lábnyomot – elvileg.

Ahogy arról a csalad.hu-n már korábban írtunk, a szolgáltatás beindulása óta sok szakember próbált utánajárni annak, hogy valóban végleg eltűnnek-e az üzenetek, és általában arra a következtetésre jutottak, hogy bizony a törölt üzeneteket vissza lehet hozni. Emellett természetesen képernyőmentést is lehet csinálni, és akkor máris megmarad a nem az örökkévalóságnak szánt üzenet (igaz, ilyen esetben a Snapchat üzenetet küld a felhasználónak.)

A középiskolás korosztály elsőszámú kommunikációs csatornája jelenleg a Snapchat, aminek a vicces filterek mellett a legfontosabb funkciója a streak-elés.

– A legjobb, hogy nem gyűjt követőket, like-okat – folytatja Timi, aki barátaival együtt szinte egész nap a Snapchaten lóg. – A barátainkkal küldünk egymásnak képeket, good morning vagy good night streak-et, lehet rajta röhögni, látjuk, hogy ki hol van éppen, készíthetünk kreatív streak-eket, rajzokat, feliratokat és bitmojit is. Ezek olyanok, mint a saját kis avatárok.

A lényeg tehát a megosztás és a kommunikáció, na meg az új rejtett funkciók felfedezése, ami igazi felhasználói élmény és persze menőség.

Ott van a nagyi is

És ha mi, felnőttek azt gondoljuk, naprakészek vagyunk a digitális kommunikációban, hiszen ott vagyunk a Facebook-on az Instagramon, jó ha tudjuk, hogyan látnak minket a tinédzserek.

– Az Instagram az influenszerek birodalma, nekünk legfeljebb önbizalom növelő, egoturbó oldal, arra jó, hogy megosszunk egy-egy jó képet, story-t, azt olyanok is lájkolhatják, akiket nem ismerünk. Viszont a nyilvános profilt be tudják rakni különböző csoportokba, amit nem is akarsz, szóval ez kevésbé biztonságos. Az Instán lehet követni az igazi sztárokat is, és menő kirakni, hogy ki milyen zenét hallgat.

– A Facebook-t nem nagyon használom, nem sok ismerősöm van fent szerencsére. Anyukám és nagymamám nem bírja ki, hogy időnként ne tegyen ki rólam fotót, de annak nem örülnék, ha emiatt utána a suliban beszólásokat kapnék.

Bármennyire aggódunk is, a gyermekünket beszippantották a közösségi platformok, legyen az TikTok, Snapchet, Instagram, és csak annyit tehetünk, hogy nagyon figyelünk. Magyarázzunk el a biztonság szabályait, tanítsunk meg őket a felelősségteljes használatra.


(Fotó: Shutterstock)