Noha az átlagos négyzetméterárak sok lakótelepen már a 600 ezer forintos szintet is elérték, a Magyar Nemzet által megkérdezett szakértők szerint amíg felfutóban van az ingatlanpiac, addig a házgyári lakások ára is tovább emelkedik. Ráadásul a CSOK mellé júliustól már használt lakásra is felvehető támogatott hitelnek várhatóan a panelpiacon is jelentős hatása lesz.

– Noha néhány esztendő leforgása alatt a panellakások kétszeresükre-háromszorosukra drágultak, még mindig ezek számítanak a legolcsóbb választásnak. Amíg nőnek az ingatlanárak, addig a panellakások ára is emelkedni fog – jelentette ki a Magyar Nemzet érdeklődésére Benedikt Károly, a Duna House (DH) elemzési vezetője, hozzátéve, hogy a korábbi csúcs után ezek a lakások veszítettek legtöbbet értékükből.

A szakember szerint érdekes tényező lesz a panelpiacon a családi otthonteremtési kedvezmény (CSOK) mellé július 1-jétől már használt lakás vásárlására is fordítható hitel. Ez a panelt vásárlóknak is nagy segítséget jelent, ugyanakkor a lépés várhatóan nem segíti az árak mérséklődését.

A DH értékesítési adatai szerint az idei első negyedévben Budán 565 ezer forint, de a pesti városrészekben is több mint félmillió volt a panelek átlagos négyzetméterára. Ez a budai oldalon jellemzően több mint harmincmillió forintos otthonokat, utóbbinál mintegy 26 milliósakat jelent. A drágulás igen markáns az egy évvel korábbi adatokkal összevetve: 2018 első három hónapjában Budán 435 ezer, Pesten 379 ezer forintot kóstált átlagosan a panelek négyzetmétere. A főváros pesti oldalán tehát harmadával, de a budain is csaknem 30 százalékkal drágultak a házgyári lakások egyetlen év alatt.

– Főként a kétezres évek programjainak, felújításainak köszönhetően ráadásul minden szempontból élhető, kellemes lakókörnyezetről beszélünk – mutatott rá Balla Ákos. A távfűtés nagyon hatékony, a lakótelepek közösségi közlekedéssel kiválóan megközelíthetők, a lakások kialakítása pedig kényelmes a kis hálószobákkal, a külön mellékhelyiséggel és konyhával – részletezte.

Egyedül a parkolási lehetőségek szűkössége vagy hiánya okoz a lakótelepeken is egyre több feszültséget - tette hozzá. Amikor ugyanis a hatvanas-hetvenes években épültek ezek a tömbök és kialakították a környezetüket, még nem volt jellemző, hogy minden családnak egy vagy akár két autója van.