2019-04-19 08:00:00 Húsvéti Nyuladalom Siófokon

A belső sávok „bérletesei” – Ön sem érti az indítékaikat?

A sofőrök többségét teljesen kiborítja, ha egy másik vezető nem hajlandó lehúzódni a külső sávba, noha látja, hogy előtte kilométerekig nincs senki. De vajon mit mond erről a pszichológia: tényleg, miért nem húzódnak le?

Az ember azt gondolná, mostanra erről a témáról is temérdek kutatás készült, de ez nincs így – írja a Femina. Miért ennyire vonzó a középső sáv?

A BBC stábja korábban készített egy értekezést a témával kapcsolatban, melyben Steve Stradling és Conrad King közlekedéspszichológusok kifejtették tapasztalataikat. Szerintük az emberi kapcsolatok közül a vezetésből hiányzik leginkább a demokrácia. Elvégre amint az ember autópályára merészkedik, azonnal előjön a különbség gazdag és szegény között, és csak az számít, kinek nagyobb, drágább az autója, na és persze, erősebb a motorja.

Létezik azonban egy másik ok is, mégpedig a vezetés okozta szorongás, amivel sok vezetőnek meg kell küzdenie az autópályán. Bár ez a téma is jóval több kutatást igényelne, becslések szerint a sofőrök körülbelül harmada érintett ebben. A félelem ráadásul még nagyobb az autópályán, ahol rengeteg hatalmas jármű közlekedik. Ebben a nyomasztó lelkiállapotban pedig az út közepén haladás sokaknak biztonságosabbnak tűnik.

A Leeds-i Egyetem pszichológusai autóvezető szimulátorban teszteltek idős és fiatal vezetőket, hogy kiderítsék, melyik sávot használják szívesebben. Feltevéseik, miszerint inkább az idősek választása esik a középső sávra, beigazolódott, mivel a teszt során a fiatal sofőrök kockázatvállalóbbnak bizonyultak.

Ehhez képest az idősek úgy érezték, jobb az óvatosság, és inkább a biztonságot jelentő középső sávot választották, amikor a program gyorsulásra utasította őket. A fiatalok akkor húzódtak középre, ha túl gyorsnak találták a tempót, vagy nem elég biztonságosnak az adott útszakaszt.

Az autóvezetők legnagyobb félelmeivel kapcsolatosan tavaly a Nissan is felmérést készített: a kérdőíven alapuló tesztet kétezren töltötték ki, 23 százalékuk pedig bevallotta, kényelmetlenül érzi magát többsávos autópályán. A válaszadók több mint fele ideges, ha két nagyobb autó közé kerül, 43 százalékukat pedig valósággal megrémíti az előzésnek még a gondolata is. A sofőrök 39 százalékát állandó szorongás, bizonytalanság gyötri az autópályán, illetve azon kívül.

Alex Smith, a cég ügyvezető igazgatója szerint a pánikot súlyosbíthatják a hosszú hétvégék és más, különösen forgalmas időszakok.

Nagyképűségből nem húzódnak le a külső sávba?

„Azt gondolom, hogy az úttest, ahol megyek, az enyém.” És ez a tulajdonjog nagyon rossz tanácsadó, mert nem az övé. Az mindenkié – Dulin Jenő közlekedéspszichológus a Tényeknek nyilatkozott még 2016-ban, hogy sokan egész egyszerűen azért nem húzódnak le a külső sávba, mert sajátjukként tekintenek a középsőre. Ez teljesen értelmetlen, sőt, a KRESZ szerint ráadásul tilos és balesetveszélyes is.

Mindenesetre különös kérdés, hogy vajon miért tekintenek sokan kötelező szabály helyett csupán ajánlásként a jobbra tartási kötelezettségre.

(femina.hu)