2019-05-24 18:00:00 Máté Bence - Vértelen vadászat - Előadás

A házifeladat-mentes szünet is okosít!

Nem kell teletömni a szünetet házi feladattal ahhoz, hogy az iskolába visszatérő fiatalok sokkal nagyobb tudással rendelkezzenek, mint korábban - derül ki egy hongkongi kutatásból. Sőt, a több száz diákkal végzett felmérésből az is kitűnik, hogy sokkal motiváltabbak, akik nem kapnak otthonra munkát az évközbeni vakációra.

A házifeladat-mentes hosszabb szünetek lehetővé teszik a fiataloknak, hogy magabiztosabbakká váljanak az iskolában, és az élet más területein is hasznos tudást szívjanak magukba - állapította meg egy hongkongi kutatás, amiről a kínai város South China Morning Post című lapja számol be. A Hong Kong Christian Service and Baptist University munkatársai több éven keresztül vizsgálták a fiatalok motiváltságát és eredményeit az otthoni feladatok tükrében. Az egyik csoportba két iskola 619 fiatalját vonták be - ők egy, illetve két szüneten keresztül mentesültek a kötelező feladatok alól. A diákokat szünet előtt és után kérdezték ki, illetve kérték saját maguk értékelésére mindegyik vizsgált időszakban. Azon 542 ifjú, aki most először nem kapott házit, az öt pontos skálán - a válaszokat kiértékelve - átlagosan 3,46 pontot adott magának visszatérve az iskolába. Előtte mindössze 3,35-re (0,1 ponttal alacsonyabban) értékelték motiváltságukat, kíváncsiságukat, érdeklődésüket és úgy általában a hozzáállásukat a tanuláshoz. A kontrollcsoport, aki pontosan úgy töltötte el az ünnepeket, mint általában minden gyermek, vagyis volt kötelező tennivalója 3,35 ponttal kezdett bele és 3,34 ponttal fejezte be a pihenést. Vagyis összességében némileg visszaesett a motiváltságuk! “Ez olyan, mint a gumiszalag, ha túlfeszítik, elszakad” - így érzékeltette az eredményeket a lapnak nyilatkozva Wong Kwun-wa iskolaigazgató.

A különbség sokkal erőteljesebben látható abban az esetben, ha többször is pihenéssel tölthetik az ifjak a szünetet. A 264 szerencsés 3,14-ről 3,41-re növelte pontszámát pusztán azzal, hogy nem volt muszáj elővennie az iskolai felszerelését a több mint egyhetes időszakban. Vicky Tam Chiu-wan, a kutatást végző egyetem professzora szerint a házifeladat-mentes időszak lehetőséget ad a gyermekeknek saját érdeklődési körük kibontakoztatására, kielégítésére, ami pedig stimuláló hatású, megnöveli az érintettek érdeklődését úgy általában is a világ felé. Az eredmények az mutatták, hogy ezek a szünetek képesek a kicsik önbizalmát is növelni, illetve segítik azon képességeik fejlődését, amelyek az élet mindennapos feladatainak megoldását segítik.

A kutatás készítői az eredmények ismertetésén túl jelezték, kezdeményezik a helyi kormányzatnál, hogy évente legalább egy évközbeni szünidőt tegyenek kötelezően házifeladat-mentessé. Kína ezen metropoliszában három hosszabb szünet, a húsvéti, a karácsonyi és a hold újévi pihenő jár a gyermekeknek, ezek közül szeretnék valamelyik 10 nap körüli időszakot valódi kikapcsolódássá tenni az egyetemi kutatók.

(csalad.hu)