2017-12-13 19:00:00 Kinek szólnak a mesék? - Képmás-est

Egészséget, boldogságot hoz a mozgás

Egyre több a túlsúlyos gyermek, pedig a plusz kilók már serdülőkorban is krónikus betegségeket okozhatnak. A mozgás tehát fontos, és az sem elhanyagolható, hogy 15 perc után már felszabadítja a boldogságért felelős hormont.

Az elmúlt 20 évben megháromszorozódott az elhízott gyermekek száma. Erre hívta fel a napokban a figyelmet a Magyar Kardiológusok Társasága. Az is kiderült, az elhízott gyermekek szüleinek a fele nem is gondolja, hogy gyermekének súlyával probléma lenne.

Krónikus betegséget okozhat a túlsúly

Pedig a nem megfelelően összeállított étrend növeli a krónikus betegségek kockázatát már serdülőkorban is. A Magyar Diáksportszövetség kiadványában arra hívja fel a figyelmet, hogy a túlsúly mellett megnő a szív-és érrendszeri betegségek és a cukorbetegség előfordulásának esélye. Az elégtelen vasbevitel pedig vashiányos vérszegénységhez vezet. A felnőttekhez hasonlóan a serdülők körében is jellemző az elégtelen zöldség- és gyümölcsfogyasztás, és kevés teljes értékű gabonafélét esznek.

Jó barátok a konyhaasztalon

A vitaminoknak és ásványi anyagoknak bár kalóriatartalmuk nincs, a test minden működésében helyük van. Szerencsére szinte minden ételben megtalálhatóak kisebb-nagyobb mennyiségben. A zöldségfélék és a gyümölcsök közismert források, de a tej, tojás, hús, máj olajos magvak, teljes értékű gabonafélék, hüvelyesek is értékes vitamin és ásványianyag tartalommal bírnak. A víz pedig hasznos alkotóeleme a testnek, a szervezet minden életműködésének fontos résztvevője. Szerepe van a tápanyag és az oxigén sejtekhez történő szállításában, a salakanyagok kiürítésében és a testhőmérséklet szabályozásában. Egy serdülő lánynak naponta 2 liter, egy fiúnak 2,5 liter folyadék bevitele ajánlott. A helyes táplálkozáson túl pedig az első és legfontosabb egészségmegőrző lépés a testmozgás.

Több mozgás, kevesebb kiló

Ha azonos energiabevitel mellett fokozza a testmozgás mennyiségét a gyermek, például autó helyett gyalog, görkorcsolyával vagy esetleg rollerrel jár iskolába, a lift helyett gyalog megy fel az emeletre, nő az energiafogyasztása. Ez hosszú távon a zsírszövet csökkenéséhez vezet. Ebben a szülők is nagyon sokat segíthetnek. Ha például közös biciklitúrát szerveznek, együtt kirándulnak, korcsolyáznak a gyermekkel, saját fittségük mellett azt is megbeszélhetik, kivel mi történt aznap. Ez pedig a szülő-gyermek kapcsolat erősítésére is remek lehetőség. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a mozgás fokozza a boldogságérzést. Körülbelül 12-15 perces folyamatos mozgás hatására a szervezetben endorfin nevű hormon szabadul fel, amely a boldogságérzetet okozza.

(Család.hu)