2017-12-13 19:00:00 Kinek szólnak a mesék? - Képmás-est

123 millió gyermek iskola nélkül

A nagy tervek és bejelentések ellenére továbbra is több mint 100 millió iskolás korú gyermek marad ki az oktatásból - figyelmeztet az UNICEF. Az ENSZ szervezete szerint a helyzet azért is súlyos, mert a következő évtizedekben rengeteg új tanárra lenne szükség, de nem látszik az utánpótlásnak még a nyoma sem.

Egy évtized alatt egyáltalán nem jutott előre az emberiség a beiskolázási gondok enyhítésében - állapította meg az ENSZ gyermekvédelmi alapja legfrissebb tanulmányában. Továbbra is 123 millió iskolás korú gyermek nem jut oktatási lehetőséghez, az ok pedig a mélyszegénység, a humanitárius katasztrófák és a helyi konfliktusok. Az ezredfordulós tervek megfogalmazásakor a világ vezetői azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy jelentősen csökkentik, majd pedig 2015-re teljesen megszüntetik ezt a problémát, a helyzet azonban az elmúlt évtizedben csak stagnált - emeli ki az UNICEF.

A legrosszabb a helyzet Afrika szubszaharai térségében, ahol az intézmények hiányát tovább súlyosbítja a gyermekek számának folyamatos növekedése. Az elmúlt években tovább rontott az egyébként sem túlságosan rózsás helyzeten a közel-keleti és a szíriai konfliktus, amely miatt a szervezet becslése szerint 3,4 millió gyermek marad ki az iskolából. Általánosságban azonban az a jellemző, hogy a legelmaradottabb országokban élő legszegényebb családok gyermekei nem jutnak iskolai férőhelyzet - minden ötödik, oktatásból kimaradó fiatal konfliktuszónában él.

A jelentésről a BBC beszámolójában kiemelik, hogy a világ számtalan pontján vannak jelen olyan helyi konfliktusok, amelyek miatt egyszerűen nem tudja az állam biztosítani az oktatást, vagy a diákok számára túlságosan nagy veszélyt jelentene elmenni az iskolába. Az is jellemző probléma, hogy az intézmény olyan messze van az általában szegény sorban élő gyermekek lakhelyétől, hogy képtelenek oda minden nap eljárni (megfizethető közösségi közlekedési eszközök pedig arrafelé nem léteznek). Bár az UNICEF arra hívta fel a figyelmet, hogy a nagy bejelentések és elhatározások ellenére stagnálás érzékelhető a területen, hiszen már el kellett volna tűnnie a problémának a Földről, minimális optimizmusra adhat okot, hogy valami javulás azért látható. Jelenleg a 6 és 15 év közötti gyermekek 11,5 százaléka nem jut oktatáshoz, egy évtizeddel ezelőtt ez az arány még 12,8 százalék volt. Vagyis elmondható, hogy míg 2007-ben 100-ból 13, addig napjainkra már “csak” 12 gyermeket érint a helyzet. Ez részben az Etiópiában és Nigerben zajló iskolafejlesztéseknek köszönhető, ott ugyanis jelentősen csökkent a kimaradók száma.

A legújabban kitűzött célok szerint 2030-ra kellene minden fiatalt beiskolázni, az UNICEF azonban úgy véli, legjobb esetben is sokkal később, 2042-ben érhető el a cél. Ami pedig azt is jelenti, hogy a szegénység globális méretű felszámolása is hosszú évtizedeket várat magára. Az ezen a területen tapasztalt ugrásszerű változások ugyanis Kína elmúlt évtizedekben mutatott óriási növekedésének tudható be, a világ legnépesebb országában azonban már jelentősen csökkent a nélkülözés, a további változások nem lesznek olyan látványosak. Ráadásul - figyelmeztet az ENSZ gyermekügyi alapja - nagy hiány van tanárokból is. 2030-ra a mostanihoz képest 69 millióval több oktatóra lenne szükség világszerte.

Jo Bourne, az UNICEF oktatási vezetője a BBC-nek azt nyilatkozta, a mostaninál nagyobb erőfeszítésre van szükség a világ országaitól a változáshoz. “Ha minden úgy folytatódik, mint eddig, nem kerülnek be a legkiszolgáltatottabb gyermekek az iskolapadba, nem segítünk nekik képességeik kibontakoztatásában, konzerválva a szegénységet, az instabilitást és a deprivációt” - fogalmazott. Hiány van a nagy nemzetközi pénzügyi felajánlásokból, az UNICEF szerint az ezredforduló és 2017 között csak a szükséges összeg 12 százaléka állt rendelkezésre humanitárius krízishelyzetben élő gyermekek oktatását segítendő. “Nagyobb és kiszámíthatóbb mértékű támogatásra lenne szükség az iskolai ellátásban eddig sosem tapasztalt vészhelyzet elhárításához” - figyelmeztet az ENSZ gyermekvédelmi alapjának oktatási vezetője.

 

 

(csalad,hu)