2019-06-26 08:00:00 Diana Krall koncert a Müpában

Képzelj el egy világot, ahol a matek vicces, egyszerű és érthető!

Annak ellenére, hogy a magyar diákok töltik a legtöbb időt az iskolán kívüli matektanulással régiónkban, eredményük mégis szinte a régió legrosszabbja, derült ki a PISA legutóbbi összefoglaló jelentéséből. Magyarország minden mért kompetenciaterületen az OECD-országok átlaga alatt teljesített a 2015-ben elvégzett PISA-felméréseken, a matematika területén pedig a korábbi évekhez viszonyítva jelentős visszaesés történt. Vajon mi lehet ennek az oka?

Hogyan lehetnek a magyar tanulók hatékonyabbak a matektanulásban?

Mosóczi András, a többszörös Év Honlapja díjas matematika oktató weboldalnak, a mateking.hu projektnek a vezetője arról számolt be, hogy saját tapasztalata szerint a gyerekeink többnyire a szüleikkel vagy egyedül és rossz mechanizmussal, magolva tanulják a matematikát. Vagyis a magyar diákok sokkal inkább a mechanikus tanulásra, memorizálásra és ismétlésre alapozó tanulásra törekszenek, mint mondjuk a lengyel vagy a német diákok.

„Az ismétlés, mint tanulási stratégia nem szükségszerűen rossz, de jóval hatékonyabban alkalmazható a nyelv- vagy különféle humán tárgyak esetén, a matematikában azonban pont nem,” – mondta.

Ugyanakkor ami első ránézésre hátránynak tűnik az még akár előnnyé is kovácsolható hazánkban, a matematika oktató e-learning rendszereknek a matematikaoktatásba történő hatékony integrálásával. Egy ilyen megoldás akár újra az élmezőnybe is emelheti a magyar matematika oktatást, feltéve, hogy képesek vagyunk kiaknázni a játékos tanulásban és az egyre fontosabbá váló vizualizációban rejlő lehetőségeket. A modern, tabletről és okostelefonról is kényelmesen használható e-learning rendszerek amellett, hogy könnyű őket használni egyúttal trendivé, élővé teszik a matematikát, amit így nem könyvtárban porosodó régi példatárakból, hanem a Z generáció számára már mindennapi eszközről, a telefonjukról tanulhatnak.

A matematika modern eszközökkel történő megértetésére és megszerettetésére az elmúlt években több kezdeményezés is indult hazánkban. Egyik közülük a mateking.hu weboldal, ami az egyetemi tananyagai után most a középiskolai matek otthoni tanulását, gyakorlását teszi élménnyé, közben pedig helyreteszi a hiányzó kockákat, megerősíti a hézagos alapokat és ráadásul mindezt az éppen aktuális tananyag oktatásán keresztül.

A rendszer hatékonyságának egyik kulcseleme - mondja Mosóczi -, hogy ha egy adott témakör megértéséhez bizonyos tudásanyag hiányzik, akkor nem azzal szembesül a felhasználó, hogy elvezetik őt az internet újabb és újabb útvesztőibe, hanem ott azonnal elmagyarázzák neki ami kimaradt. A technológiának köszönhetően pedig azok, akiknek nincs szükségük az extra magyarázatra egyszerűen átugorják azt. Emellett a modern digitális környezet, a weboldal fiatalos, letisztult dizájnja szintén jó hatással van a matek igencsak megtépázott imázsára - teszi hozzá Mosóczi András, aki maga is matematikát oktat.

Az e-learning azért is nagyon hatékony eszköz a felzárkóztatásban, mert korlátlan erőforrást és gyakorlási lehetőséget biztosít és teszi mindezt költséghatékonyan és jóformán bárki számára hozzáférhetően. Így aztán ha a magyar diákok az otthoni tanulásuk során jobban kiaknázzák ezeket az új lehetőségeket, akkor az iskolai alacsony óraszám ellenére is képesek lesznek sokkal jobb matematikai eredmények elérésére sokkal kevesebb frusztrációval és sokkal több sikerélménnyel.

 

(csalad.hu)